Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn vill inte boota själv i något system.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-19 10:03

Hjälp!

Min G4 450MHz tycks inte hitta en startskiva. Och gissa hur många startskivor jag har f.n.? Nio stycken (4 HDn och ett antal partitioner, 13 HD-ikoner inalles. Nej, jag är inte galen, detta är tilfälligt då jag bara rensar).

Försöker jag starta på vanligt sätt så stannar uppstarten (grå skärm, med pilen i vä övre hörnet; fryser inte).

För att starta måste jag hålla nere "Alt" - tangenten och sedan välja en startskiva, men endast OS X duger (väljer jag en startskiva med OS 9, eller om jag har en OS 9 startCD i, då stannar uppstarten som ovan beskrivet).

Jag har 768MB RAM, är kopplad i nätverk via router.

Har zappat PRAM. Har svurit också, men det hjälper inte heller.

Hur löser jag detta?

Tacksam för förslag,

Boris D.
------------------------

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-19 10:19

Jag har varit med om att vissa datorer blivit griniga och inte hittat startskivan. Lösningen då brukar vara att man startar från cd och väljer en startskiva där. Då nollställs startskiveinställningen och sätts om till den skivan man anger. Sen brukar det fungera igen.

I och för sig har jag aldrig haft så många möjliga startskivor som du, men det verkar otroligt om det skulle ha någon inverkan på uppstarten...

Du kan ju för att vara på den säkra sidan köra hårdvarutestskivan för att kolla att inte något minne eller liknande är trasigt. Sånt kan ställa till det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-19 14:52

Hej.
Tack för inlägget.
TechTool Pro har kontrollert minnet, och det var inga fel.
Det går alltså inte att starta från en CD (nämnde det ovan).

Vi letar vidare.

MVH

Boris D.

Ursprungligen av Boris:

För att starta måste jag hålla nere "Alt" - tangenten och sedan välja en startskiva, men endast OS X duger (väljer jag en startskiva med OS 9, eller om jag har en OS 9 startCD i, då stannar uppstarten som ovan beskrivet).

Testa att hålla nere "c" samtidigt som du startar upp med en OS 9-skiva. Blir det någon skillnad?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-19 16:13

Nix. Ingen skilland. Datorn ignorerar "C".

Det har dessutom hänt att när datorn bootar, att den gör det utan det karaktäristiska Mac-boot-ljudet (startup sound).

Knepigt.

Ta bort allt extra minne och prova. Om inte detta fungerar, sätt in annat minne, lika mycket du hade från början.
Hade likadant problem nyss då jag satt in mera minne i 44 iBooks.
Några iBooks betedde sig precis som din dator med det nya minnet. Satt in minnet som hade varit i tidigare 128 MB och hade fortfarande samma problem. Bytte till en annan 256 MB modul och plötsligt fungerade det. Hade dessa konstiga problem med 4-5 st maskiner.

1
Bevaka tråden