Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usel textrendering i 4:an!?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har redigerat film i iMovie 4 och skapat för- och eftertexter. De ser jättebra ut i redigeringsläge, skarpa och fina. När jag sedan ska "dela med..."-mig det färdiga resultatet för att bränna på DVD väljer jag QT och där högsta kvalitet (DV).

Allt detta fungerar som smort MEN när jag sedan startar iDVD och hämtar in mina filmer ser texterna ut som skit, fnasiga och pixliga! vad har hänt? Gör jag något fel?

Jag har gjort samma sak i förra versionen, 3, med fint slutresultat. Är det någon mer än jag som råkat ut för detta? Och finns det någon smidig/bra lösning?

Slutligen, ska det verkligen behöva ta ca 2 1/2 timme för att bränna en DVD som innehåller totalt 20 minuter(15+5) film? Maskinen jag har är en 800Mhz eMac med 768MB minne.

Jag lyssnar!!!

Hej.

Nej du gör nog inget fel. DV-codecen gör som så att när den visas på datorskärmen blir kvaliteten lite luddig och pixlig. Detta är nog för att äldre datorer ska orka med att visa filmen. Om trycker KRINGLA + J och väljer VIDEO TRACK och HIGH QUALITY ska du se att det ser mycket bättre ut! Alltså kvaliteten finns där men används endast vid uppspelning på TV och vid andra tillfällen.
Du kan i lugn ro fortsätta som vanligt.

Hej Jocke,

tack för dina uppmuntrande ord. Tyvärr är det så att det färdiga resultatet, DVD´n, ser kass ut på TV´n likaväl som under förhandsvisningen i iDVD. Så det är något som sker i själva komprimeringen som iMovie utför.

Nu sitter jag inte så att jag direkt kan testa KRINGLA+J och välja VIDEO TRACK men jag misstänker att du menar att jag skall göra det i iMovie, eller?

Kan det vara så att någon parameter står i fel läge i iMovie? Och hur kommer jag i så fall åt inställningarna? Har för mig att man i 3:an fick en tydlig bild över hur filmen komprimerades när man valde att spara ut den från iMovi, eller har jag fel?

Nåväl, jag får väl prova mig fram senare ikväll. Finner jag en lösning så kommer den att meddelas i denna tråd av mig. Om ingen hinner före...

Hej.

Skumt.
Kingla+J är i Quicktime player. Du måste nog ha Pro versionen också.
Då vet jag inte vad det kan vara... Jag använder tyvärr inte iMovie eller iDVD så jag tror inte jag kan hjälpa dig mer.

Tack för att du försökte. Nu väntar jag bara på att något wiz på iMovie o iDVD låter göra sin stämma hörd! om jag nu inte mot förmodan lyckas lista ut lösningen själv innan dess...

I sådana fall får du gärna tala om hur du gjorde! Det där låter som ett jäkligt epa problem!

Charger ---> När du bränner din dvd film direkt idvd eller exporterar du den först till .mov fil ! i Så fall ska du inte göra det utan när du är i imove låter du filmen vara, spara filmen ( icke komprimerad utan imovie eget save typ men färdig klippt med för & efter text och hella faderrulla) sedan bara importerar du allt till idvd och bränner. Du kommer att se i idvd att den renderar din film till vänster på skärmen. när den är klar är det bara att bränna då förlorar du inget i kvalité på filmen. I iDVD gör du ju egen meny m.m.
Jag förmodar att du redigerar i DV kvalité!

Vissa tysnitt ger sämre resultat än andra. pröva att leta fram ett snarlikt typsnitt och se om resultatet blir bättre.

Enligt mn uppfattning är texterna i iMovie generellt väldigt dåliga. Speciellt när man sett hur otroligt vackert det kan se ut (LiveType) med text. Jag tror Apple medvetet har gjort det så för att gratisprogrammet iMovie inte ska konkurrera med deras dyrare grejer. Det finns dock en del 3parts-plugins att köpa som kanske är bättre. Väldigt synd på ett annars utmärkt program!

Ciryon

Har någon testat om Slickpluggana har några bättre textrenderingar?

1
Bevaka tråden