Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ljusa framtid

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 00:11

Som en varm och ljus glimt i kalla mörka Sverige tänkte jag bara dra några positiva ord om Macvärlden.

Vi kan nu se mer och mer positivt från Apple dag för dag. Som de hängivna Macanvändare vi alla är så njuter vi för fulla muggar. Inte bara för att vi är ett gäng nördar som inte har något bättre för oss, utan också för att vi faktiskt kan känna en trygghet och en säkerhet när vi vet att Apple är här för att stanna.

Vi har precis fått höra att Apple just betalat av sitt sista lån och har efter det fortfarande en ruskig massa pengar kvar på banken. Vilket betyder att Apple kan gör nysatsningar och verkligen försöka få ihop hela den där digitala huben vi alla väntar på. Så bara där har vi ju saker att drömma om. För vi alla vet ju att det inte finns något annat företag som Apple när det gäller att komma med inovativa prylar, som folk är beredda att offra sin hälsa för.

Vi har hört att iPod har gått från succé till succé och är nu på väg igen. Är det någon som tror att det denna gång inte kommer bli en succé? Allt detta bringar in ändå mera pengar till Apple, som sen kan göra ändå mer läckra och oprisbara prylar vi inte visste att vi behövde. Men inte slutar det här. Detta bygger Apples varumärke och skapar nya kundgrupper, väcker nya marknader som kommer få smak för vad vi alla redan vet. Att Apple är det enda rätta. Dessa människor som många idag är PC människor har redan börjat snegla åt vårt håll och vi kan nog hitta några av dom här som redan tagit steget. Detta inte bara för alla småsaker som iPod mm. Utan faktiskt för att Apple är det ända företag som gör Datorer och Operativsystem värda att nämna.

Vi kan se att Apple plockar marknadsandelar istället för att att tappa dom. Detta är en vändning sen väldigt länge. Till stor del finns det en anledning till detta. Mac OS X. Faktum är att om jag sätter mig framför en Mac idag med Mac OS 9 så tror jag nog inte att jag hade varit Macanvändare idag om X inte hade kommit. Men det har tagit över 2 år att övertyga omvärlden vilket supersystem det är och kommer att bli. Men nu har dom fått se och kundgrupper som inte kollat åt Apples håll tidigare sneglar nu från alla håll och kanter.

Samtidigt med X på ett ungefär kom Apples PowerBook G4 Titan. Jag hörde PC människor som tidigare inte ville prata svordomar (som dom sa när man nämnde Mac) prata om den. Den där grymma bärbara datorn. En sån där man skulle köpa om man bara hade haft råd. Bara den i sig fick många PC användare att testa på Mac. Inte heller har dom blivit sämre med tiden utan har nu inget i närheten på PC sidan.

Vad kom i kylvattnet om inte programvaror och spel! När Apple visade att dom hade riktiga saker som gick att räkna med började programmen dyka upp. Visst har det tagit ett tag. Men då ska vi tänka på att det tar ett tag att skriva alla dom där programmen. Då dom visar faktiskt på att marknaden trodde på Apple redan från första början mer eller mindre. Nu kommer det ju nyheter på nyheter hela tiden.

Sen har vi ju då G5'an som har vänt frågeställningen om prestanda. Riktiga Servrar med ett riktig operativsystem för dom riktigt kräsna, på alla plan. Inte nog med det. Vi har kommit ikapp på prestandasidan och går om. Om några dagar/veckor kommer vi med största sannolikhet få se ändå snabbare datorer som drar mindre ström och skapar nya möjligheter.

Slutligen har vi ju då allt man kan önska. Vad tror ni då marknaden och PC användarna kommer tycka och tänka när Apple snart släpper en PowerBook G5 med verklig superprestanda i en bärbar.?

Framtiden ser ljus ut för Apple. Men även för dig och mig.

Hälsningar från ett varmt och soligt Australien!

/Albert

Senast redigerat 2004-02-20 10:25
  • Medlem
  • 2004-02-20 01:09

Down under -vad trevligt! Får man fråga var?

Även i Australien har man upptäckt fördelen med Mac.
På Melbourne Uni noterade man att en IT teckniker kunde på en heltid
hinna med att underhålla 19 PC eller 31 Mac i blandat nätverk (undersökningen gjordes sannolikt innan OS X).
På Apples australiensiska avdelning tyckte dom det lät så bra att man skyndade sej att publicera innan man hade avsluta avtalet det det konsult bolag som gjorde undersökningen.

Apple skulle bli stämda om dom använde informationen offentligt och han som ansvarade för publiceringen fick sparken.

PS. Drick en Boags för alla oss som är i kalla nord! DS.

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 10:19

Pluggar på Wollongongs Universitet strax söder om Sydney. Mycket Mac här också. Dock är dom som studenterna får använda gamla iMac 350 Mhz med Mac OS 9 på... Inte riktigt vad man hoppats. Men dom har köpt in en G5, så med lite tur gör den sig populär och kan få dom att köpa in några nya till datorparkerna...

• Medlem
  • London
  • 2004-02-21 08:02

Kul kul, jag sitter pa ett hostel i Sydney och funderar pa om jag ska ga pa operahuset imorgon. Ev blir det Manly nagon dag ocksa och Blue Mountains pa mandag...

1
Bevaka tråden