Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

powerbook G4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-09 23:50

Har problem med att mail och text på outlook express 5,2 samt Microsoft explorer 5 skriver konstiga tecken.

Vad menar du med konstiga tecken?
Kolla om du har dubbla "Text Encodings". Kan vara det. Eller så har du ett trasigt typsnitt som OE och IE använder.

Måste veta mer för att kunna hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-10 00:00

?d

  • Oregistrerad
  • 2001-09-10 00:01

Glömde säga att text encodings finns bara ett ex av.
samt att jag har slängt alla utan S i versions betäckningen

Vilken sustemversion använder du? Om du kör 9.0 eller högre så skall du behålla dom engelska språkstöden. Kolla efter filen Teckenkonvertering i din Tilläggsmapp och kolla versionen på den. Du skall ha samma version på dina teckenkonverteringstillägg. Tyvärr installerar Microsoft felaktiga teckenkonverterare.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-10 19:21

Jag kör 9.1.
Skall man behålla även dom som ej har S framför versions nummret????

Jag har också problem med konstiga tecken. Teckenkonvertering och teckenkonverteringstilläggen har samma versionnummer (S1-1.6). Jag kör 9.2.

Kolla att du inte har en engelsk "text encoding" också!
Lyft ut alla MS program ur Applications (Mac OS) mappen.

Har du ett nyare system ska du kasta de med S- framför. Hur konstigt det än låter.

Jag har för mig att jag har läst att detta bara gäller nyare system. Skulle gärna vilja veta vilka som har kvar de med S- framför...är det 8.6 och äldre? Eller 9.0 och äldre?
9.1 och 9.2...som jag kör...de ska inte ha de med S-

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-27 09:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Lyft ut alla MS program ur Applications (Mac OS) mappen.

Just det! Som jag strulade med detta när jag installerade 9.1 första gången! Många ominstallationer blev det innan jag av en slump upptäckte detta säregna fenomen: Office gillar inte paranteserna i Applications (Mac OS 9)-mappens namn. Lägg Office-mappen utanför den.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Har du ett nyare system ska du kasta de med S- framför. Hur konstigt det än låter.

Jag har för mig att jag har läst att detta bara gäller nyare system. Skulle gärna vilja veta vilka som har kvar de med S- framför...är det 8.6 och äldre? Eller 9.0 och äldre?
9.1 och 9.2...som jag kör...de ska inte ha de med S-

Det där är nog inte korrekt. Om du har ett svenskt system 9.2.1 så skall text encodings ha ett S framför versionen.
Jag har både ett internationellet engelskt 9.2.1 och ett svenskt 9.2.1 på min maskin och alla encodings har språkversionen, Z eller S framför versionen.
Det är dock viktigt att dessa inte blandas och att de inte finns i dubbla uppsättningar.
Tilläggen måste också vara av samma version och får inte finnas i andra språkversioner.
På engelska heter den Text Encoding Converter och på svenska heter den Teckenkonvertering. M.a.o. man får inte ha båda dessa på samma system.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-09-27 17:25

Nu fick jag mina åäö funka, flyttade ut de drabbade programmen ur applications mappen och slängde alla svenska text encodings

En gång för alla:
Har du svenskt Mac OS 9.0.4 eller nyare (9.1 el. 9.2.1) ska du behålla de engelska filerna i Teckenkonverteringsmappen. D.v.s. dom som slutar på "Encoding". De filerna som slutar på "kodning" slänges.

1
Bevaka tråden