Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill "gömma" skrivbordet!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fundering.

Kan man "gömma" findern så att ikonerna och mappar och sådant inte syns, genom nån tangenttryckning?

Detta går delvis att göra genom att slå på "hide finder in other applications" i General controls (Diverse i sv. os), men då är det hela tiden på och det kan vara lite irriterande.

Har lite "stökig" desktop som jag skulle vilja slippa se när jag jobbar, men samtidigt tycker jag att en välanvänd desktop är ett rätt effektivt sätt att hantera filer!

Finns det nån gömd tangenttryckning för sådant här, eller nåt litet utility??

Kanske dags att städa???

Nejnej, det är ju det som är finessen med den digitala världen, att man kan ha en knapptryckning åså får man en alldeles fin och städad bakgrund!

Håll ned "Alt" när du växlar program i programmenyn. Då bländas Findern automatiskt ut. När du sedan vill tillbaka till Findern så klickar du som vanligt i programmenyn.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Håll ned "Alt" när du växlar program i programmenyn. Då bländas Findern automatiskt ut. När du sedan vill tillbaka till Findern så klickar du som vanligt i programmenyn.

Gör nästan vad jag skulle vilja göra, fast det gömmer bara på samma sätt som om man gömmer med menyn.

Av någon anledning så göms ju inte skrivbordet (syns fortfarnde) fast man gömmer finder.

Jag skulle vilja gömma finder på samma sätt som man gör i Diverse/General Controls inställningarna, men på kommando. Ibland vill man kunna dra och släppa på skrivbordet från program.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2001-09-10 16:47

Finns det inte någon kryssruta i Inställningar-Diverse som man kan bocka i för att desktopen skall försvinna när andra applikationer är aktiva... (funderar högt...)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Wiberg:
Finns det inte någon kryssruta i Inställningar-Diverse som man kan bocka i för att desktopen skall försvinna när andra applikationer är aktiva... (funderar högt...)

Jepp, det gör det, och det är ganska bra. Problemet är att drag´n drop blir lite märkligt. Om man tex. droppar en fil på stuffit expander, försvinner hela desktoppen för ett par sekunder..

Såå. man skulle vilja göra detta på kommando istället - *nu* vill jag gömma desktoppen.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-14 14:42

Skapa en ny mapp. Dra in allt i den utom hårddiskikonerna och papperskorgen. Lägg mappen direkt under hårddisken. Kalla den exempelvis för Desktop. När du öppnar den, ställ in den så att den fyller hela fönstret och organisera sedan filerna på ett sätt som gör att du hittar. Dra sedan ned den så att den hamnar som "pull-meny" eller vad man ska säga, i botten på skärmen. Med ett klick kan du sedan fälla upp den alternativt "kollapsa" den. Alternativt så öppnar du fönstret, ställer in Finder så att du genom att dubbelklicka på översta raden på fönstret kan fälla ihop det.

Så jobbar jag, det funkar bra för mig.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-16 22:13

Tror att det skulle gå att göra ett Applescript som öppnar kontrollpanelen, kryssar i checkboxen samt stänger den igen. Sen kör man Applescriptet på en funktions knapp. Jag testade, men jag kan inte få Apple scriptet att kryssa i checkboxen, och jag kan inte tillräckligt om Applescript för att programmera med kod.

Jag skulle rekommendera att du skaffar ett verktyg i stil med DragThing. Det är utmärkt för att ha många applikationer/dokument på skrivbordet samtidigt som det är ordning och reda.

Det är mitt favorittillägg till Mac OS. Nu hörde jag att det kommer att komma en MacOS X version också:
DragThing

1
Bevaka tråden