Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire hd för ljudinspelning

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 14:18

Tänkte höra om ni hade några tankar angående att ha en firewire hårddisk till ljudinspelning/uppspelning. Visst S-ATA är mkt snabbare men firewire har ju ändå ett par fördelar.

Jag gissar att jag som mest kommer sitta med 32 audiospår, 44khz, 24bit. Kommer en firewire hd säga ifrån då?

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-21 16:03

Jag har kört LaCie d2-diskar (extern FW 400) med 18 spår, 48kHz, 16bit i Pro Tools utan problem.

/Jens

Ursprungligen av durre:

Tänkte höra om ni hade några tankar angående att ha en firewire hårddisk till ljudinspelning/uppspelning. Visst S-ATA är mkt snabbare men firewire har ju ändå ett par fördelar.

Jag gissar att jag som mest kommer sitta med 32 audiospår, 44khz, 24bit. Kommer en firewire hd säga ifrån då?

S-Ata och firewire är interfacestandards som båda är betydligt "snabbare" än någon hårddisk på marknaden. Så prestandan beror på hårdisken du har i FW lådan och om du har fler FW enheter kopplade på samma FW kedja. 32 audiospår ska inte vara något problem med en bra extern FW HD om du sköter om den och ställer in musikprogrammet rätt .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 21:13
Ursprungligen av jazzper:

Så prestandan beror på hårdisken du har i FW lådan och om du har fler FW enheter kopplade på samma FW kedja. 32 audiospår ska inte vara något problem med en bra extern FW HD om du sköter om den och ställer in musikprogrammet rätt .

Allright. "LaCie d2 external drives 80Gb Firewire 7200rpm" är den jag funderat på. Lacie har ju bra rykte för sina fw-hd. Så det ska inte vara nått problem eller?

Ursprungligen av durre:

Allright. "LaCie d2 external drives 80Gb Firewire 7200rpm" är den jag funderat på. Lacie har ju bra rykte för sina fw-hd. Så det ska inte vara nått problem eller?

Jag rekommenderar en större HD prisskillnaden är ju rätt liten upp till en 120 eller 160 och köp helst en med 8 mb cache.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 21:15

Oj, såg inte att souljens redan skrivit om den disken

Ursprungligen av durre:

Jag har kört Nuendo 2, halion 2 med full orkester uppsättning streamat från disk, 1 DV-PAL film synkat i Nuendo, samt runt 10 stereo spår från en sån där lacie disk(FW400) samtidigt.
Maskinen var också en 1.25 Dual G4.

Så det ska inte vara några problem alls att få den där prestandan du brukar köra.

Exakt - välj en disk med 8MB cache.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 20:57

Allrajt, alltså lacies firewire 800 diskar? de har iaf 8mb cache.

Skriv ett bra reportage på 99mac så får du ett 500kr exkl moms presentkort på www.speedmania.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 00:36
Ursprungligen av Björnström:

Skriv ett bra reportage på 99mac så får du ett 500kr exkl moms presentkort på www.speedmania.se

Gick in på länken o vips tändes ett litet ljus i huvudet. "Firewirefodral" som man kan proppa in sin hd i, lysande! Tack för tipset

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 14:14

Vi har kört ProTools med Firewirediska i flera år utan särskilda problem. Det finns naturligtvis en begränsning i hur många röster man kan använda samtidigt men jag har för mig att vi har lirat bortåt 40 röster samtidigt.
Men som någon redan sagt, köp en så stor disk du bara har råd med. Den blir full fortare än du kan ana!

1
Bevaka tråden