Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur jobbar man med kinesiska i datorn?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej någon!

Jag har vid ett antal tillfällen stöt på frågor från kunder och kolleger angående hur man jobbar med kinesiska tecken i ett grafiskt program. Nu senast var det en kund som skall producera en engelsk-kinesisk skrift i PageMaker. Kan han montera den kinesiska texten och kommer den att skrivas ut rätt? Om jag installerar kinesiskt språkstöd i min maskin och skriver något så kommer det ut bitmappat?

Nja, eftersom kineserna läser baklänges så måste du vända upp-och-ned på din bildskärm. Dett är rätt omständigt då du måste vrida på huvudet i en väldigt obekväm vinkel för att kunna läsa vad som står i menyerna. Kan du menyerna utantill är det dock inget problem.

En bättre lösning är att ta ut hårddisken och vända upp-och-ned på den. Vänd dock försiktigt på den så att du inte skakar om informationen som ligger på hårddisken, för då kan det bli väldigt jobbigt att hitta alla filer igen...

Förlåt, jag är på tramshumör idag. Jag vet tyvärr inte, har faktiskt aldrig jobbat med kinesiska tecken i Pagemaker.

[ 10-09-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

1
Bevaka tråden