Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet? Bredband? Kablar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:32

Lite irriterad har man blivit..

I onsdags surfade jag som vanligt på min Mac G4 450 MP, via en ethernethub, vidare till mitt bredbandsbolaget uttag vid ytterdörren.
I torsdags hittade plötsligt inte datorn någon DNS server. Datorn hade varit avstängd däremellan. Jag startade min iMac som också var inkopplad via hubben till bredbandsuttaget. Samma problem.

Åtgärd 1: Ta bort hubben. Prova med G4:an direkt till uttaget.
Samma problem.
Prova med iMac:en direkt till uttaget.
Samma problem.
Byt kablar!
Samma problem.

Åtgärd 2: Ring bredbandsbolaget.
De säger att ett IP-nummer skickas till uttaget, men avvisas direkt (av mina datorer?)
Jag kan själv se Ipnumret i fildelning, som ändras varannan sekund, till dess att datorn låser sig.

Åtgärd 3. Kör Norton Antivirus.
Inga virus funna.
Samma problem.

Jag har provat med OS9.0, OS9,2 OSX 10.2.8. Jag har provat två olika datorer (G4:an och min iMac Graphite). Jag har provat med hubb. Jag har provat utan hub. Jag har provat med tre olika UTP ethernet kablar.
Samma problem.

Vad f*n kan vara problemet…??!!??? Någon som har nåt tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 11:41

Microlab,

Eftersom du ju gjort en så grundlig felsökning (bytt kablar, maskiner och operativsystem) känns det spontant att felet ligger hos BBB. På dem igen...

-Torkel

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-24 11:24

kan du pinga dns:en?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:49

Å plötsligt fungerar det...

Bytte kablarna än en gång, och båda datorerna (inkl hubben) gick att använda...! Det verkar spöka i systemet.. En kabel är utbytt, men allt annat är som det var tidigare.

Hoppas bara att det rullar på nu.

Tack för hjälpen!

/ml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 13:16

Varsågod,

-Torkel

1
Bevaka tråden