Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Melodikrysset och Mac OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stående order från mina kära föräldrar att lyssna på Melodikrysset i P4 varje lördag och bidra med mina eventuella musikkunskaper i deras jakt på P4:s attraktiva T-shirt:s...

Problemet är bara att jag inte har fått deras kryss att fungera under Mac OS X.
Det fungerade med Internet Explorer under OS 9, men som sagt inte under OS X med någon av de webläsare jag testat.

Lite smått irriterad som jag var på detta så skickade jag ett mail till Sveriges Radio och påpekade mitt missnöje över detta och drog bl.a. parallellen om SVT skulle börja sända sina program så att endast dom med en TV från Philips kunde se dom. Som det Public Service-företag dom är så ansåg jag att deras tjänster ska fungera lika bra, oavsett vad man valt för plattform.

Döm om min förvåning när jag får detta svar:
----------
Hej!

Själv är jag ursprungligen Mac-användare, så jag är välbekant med din frustration... Nu var det ett tag sedan min Mac-tid, men visst råkade jag ofta ut för saker som fungerade dåligt/inte fungerade alls redan då.

Sveriges Radio eftersträvar självfallet att våra sidor ska vara plattformsoberoende - men när det kommer till mer avancerade applikationer, som t ex krysset, kan det uppstå problem i och med att olika standarder används.

Jag hoppas dock att dina problem går att avhjälpa! Eftersom det är ett externt företag som utvecklat applikationen, har jag skickat ditt mail vidare till dem, så att de kan ge dig ett utförligare svar. Själv känner jag mig helt borta när det handlar om vilken javamotor som funkar hur på olika plattformar och om det finns någon konfiguration som kan avhjälpa problemet...

[b]M v h

XXX XXX
webbansvarig
Sveriges Radio P4

[/b]
----------

Snabbt och ärligt svar. Hoppas att det har effekt också bara.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-21 20:19

Lite läskigt... Var precis inne och kollade om de hade gjort något åt det, och om det funkade med Safari och 10.2

Gick sedan in på 99mac och såg denna tråd...

Förvisso dyker ett kryzz upp, och man kan klicka i den rad man vill skriva i, MEN jag kan inte skriva nått.

//Daniel, som sitter i Jaguar och 10.2.3, i Safari!

[ 22. Januari 2003, 09:03: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Jag brukar helt enkelt ignorera tjänster som inte fungerar med den utrustning som jag använder - eftersom jag redan nyttjar sådant som fungerar.

Kan man inte följa standarder och utveckla ordentliga system som är plattforms/webbläsaroberoende bör man lägga ner.

Jag skulle inte ens starta Explorer bara för att en usel sida inte fungerar med Mozilla. Istället bojkottar jag allt som inte godtar den läsaren.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Jag brukar helt enkelt ignorera tjänster som inte fungerar med den utrustning som jag använder - eftersom jag redan nyttjar sådant som fungerar.

Kan man inte följa standarder och utveckla ordentliga system som är plattforms/webbläsaroberoende bör man lägga ner.

Jag skulle inte ens starta Explorer bara för att en usel sida inte fungerar med Mozilla. Istället bojkottar jag allt som inte godtar den läsaren.

Jag håller med dig i grund och botten, men när det gäller Sveriges Radio så tycker inte jag att man kan sitta med armarna i kors och rycka på axlarna åt allting. Dom har ju faktiskt ett ansvar att nå ut till alla tycker jag. Även om det i det här fallet "bara" rör sig om melodikrysset...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-23 20:35
Citat:

citera: Även om det i det här fallet "bara" rör sig om melodikrysset...

Vadå bara?

Nej nej nej... man ska absolut INTE bara acceptera att det inte fungerar!!!

Om alla gör det så blir bara resultatet att allt anpassas till Windows och IE.
Fungerar det inte så klaga. När det gäller företag eller banker som bara anpassar sig till Windows eller IE, så väljer jag andra alternativ om det överhuvudtaget är möjligt.

Java finns ju till Mac, Windows och Linux, så det är ju ett alternativ som faktiskt SKA fungera bra. Men sen finns det ju alltid klantiga programerare som ändå lyckas skriva kod som inte fungerar på alla plattformar.

Vägra godta tjänster som bara är för Windows eller Internet explorer, det tjänar vi alla på i längden!!!!

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-24 10:55

Fick följande svar när jag mejlade och frågade när det skulle fungera för OsX...

Citat:

citera:Hej!

Jag har skickat visdare din fråga till [email protected], som
skapat kryssfunktionen. När jag ringde dit för att höra om de kunde
förklara för mig vad som spökar, var han som supportar för oss dock
inte där. Däremot fann jag detta på deras hemsida
(www.korsord.se/hjalp.asp) :

"Internet Explorer för Mac OS X har tyvärr en bugg som gör att antalet
tecken som man kan skicka i i en textsträng med POST är begränsat. Detta
gör att det inte går att spara eller tävla med kryssen om textsträngen
överskrider antalet tillåtna tecken. Du får ett felmeddelande
liknande det här när det uppstår:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error ´80040e14´
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Line 1: Incorrect syntax
near
´,´.

/scripts/blimedlem_spara.asp, line 227

Det här är tyvärr inget som vi kan göra något åt utan vi får vänta
tills Microsoft släpper en bättre version utav sin IE för Mac OS X.
Eftersom alla datorer som har Mac OS X också har OS 9 råder vi er att gå
in på Internet via OS 9 så länge. Det kommer då fungera utmärkt att lösa
och skicka in kryssen."

Jag misstänker att detta är vad som spökar för dig och alla andra som
hört sig för om problem med MacOsX och krysset. Hoppas att det inte
känns allt för oöverstigligt att använda OS 9 just vid
krysslösandet!

Men det funkar ju inte med Mozilla eller Safari heller ju...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 11:36

Är det inte läge att skicka en bugrapport till Apple? De har ju sagt att de inte lyckats anpassa Safari till alla miljoner webplatser ännu, men att de kommer att föröka!

Vänligen, Ylan

försöka eller föröka sig?

[ 24. Januari 2003, 12:45: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-24 11:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Är det inte läge att skicka en bugrapport till Apple? De har ju sagt att de inte lyckats anpassa Safari till alla miljoner webplatser ännu, men att de kommer att föröka!

Vänligen, Ylan

Kanske vore idé. Vad heter "lösa melodikrysset" på engelska då?

[ 24. Januari 2003, 11:42: Meddelandet ändrat av: Clas ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Clas:
Men det funkar ju inte med Mozilla eller Safari heller ju...

Dito här. Safari och Moz använder båda Apples Java applet-plugin tror jag, så möjligen kan det vara ett annat (värre) problem. En parallel är min erfarenhet av att alla Mac-bläddrare har massiva problem när webbsidor skickar variabler till inbäddade applets via Javascript. Då fungerar ingenting... Detta lär bero på att det liksom inte finns någon brygga för detta i någon av bläddrarna. Trist. Har givetvis skickat in buggrapport

Det ser dock inte ut som att det här är problemet vad gäller melodikrysset.

1
Bevaka tråden