Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förnya ip i OS X och OS 9

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-23 20:53

En liten newbiefråga:

Hur frigör/förnyar man ip på OS X oxh i OS 9? Jag har ingen aning och det ringer in en massa folk och vill ha hjälp med det. Går det över huvud taget?

Jag vill ju självklart kunna hjälpa våra kunder som har haft den goda smaken att välja ett överlägset system men eftersom jag har varit separerad från min mac i snart ett år så har all kunskap gått förlorad.

Var snäll och hjälp en förtappad själ att hitta tillbaka till ljuset.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 21:08

OS X 10.3:
Systeminställningar->Nätverk
Välj Ethernet (inbyggt) i popupmenyn Visa
Under fliken TCP/IP finns en knapp som heter "Förnya DHCP-tilldelning", klicka där

För att helt släppa ditt IP så är det nog bara att byta från "med DHCP" till "Av" och stänga kontrollpanelen.

För andra versioner av OS X och OS 9 vet jag inte.

/Stefan

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 00:56
Ursprungligen av steli:

OS X 10.3:
Systeminställningar->Nätverk
Välj Ethernet (inbyggt) i popupmenyn Visa
Under fliken TCP/IP finns en knapp som heter "Förnya DHCP-tilldelning", klicka där

För att helt släppa ditt IP så är det nog bara att byta från "med DHCP" till "Av" och stänga kontrollpanelen.

För andra versioner av OS X och OS 9 vet jag inte.

/Stefan

För OS 9 är det väl bara att öppna TCP/IP under inställningar, välja redigera konfiguration och radera

Kunde man göra så där i tidigare OS X-versioner än 10.3? Om inte så är det verktygen Cocktail eller Xupport som gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 07:30

I äldre systemversioner än 10.3 är det enklaste att ändra från dhcp till tex bootp (eller något annat av alternativen), spara den nya konfigurationen och sedan ändra tillbaka till dhcp. I os x kan man dessutom fixa det via terminalen.

1
Bevaka tråden