Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som slukar processorkraft

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-23 23:23

Halloj!

Detta blir mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag "tjuvläst" under ett par år, nåväl, till problemet:

Det är så att Netscape(7.1) i bland tar mellan 50% och 95% av processorn vilket bland annat gör att datorn blir ofantligt seg. Vid omstart av programmet går CPU förbrukningen ner till mer normal nivå (10-30%).

Dessutom finns det ett för mig okänt program som tidvis går i gång och stjäl all processorkraft. Det enda stället där jag kan se att programmet körs är i "processorkontroll" där det har ett namn bestående av en massa symboler. Det är aktivt endast några få sekunder åt gången dessutom.
Jag är mycket konfunderad över detta .

Vad kan detta bero på?
Känner någon igen problemet?

/A

[edit] vet inte om detta är rätt forum, eller om det skulle ligga undet programvara i stället[/edit]

• Medlem
  • 2004-02-23 23:47

Kan inte påstå att jag känner igen problemet. Men Netscape i de senare versionerna tycker jag har varit ganska så tröga över lag. Det kanske vore en idé att testa någon av webbläsarna som är baserade på samma renderingsmotor (men mer uppdaterade), till dessa hör: Mozilla, Firefox och Camino.

/majk

• Medlem
  • 2004-02-24 00:19

Jag säger bara ett ord, Word!
Använder inte Netscape men den förbannade Word bokstavligen slukar min precessor. Symptomen är däremot samma som du har med Netscape. Efter att man har startat om programmet går processorförbrukningen för Word ner till mer normal nivå. Men efter ett tag börjar den igen ... *"™@#£¥#.
M$

• Medlem
  • 2004-02-24 00:41

Faktiskt funkar mitt Word relativt smärtfritt (så bra det nu kan bli, det är ju en MS produkt trots allt... ). Det är dessutom inte igång när fenomenet uppstår.

Kan det vara någon knepig banner som spökar?

/A

1) Använd inte netscape

2) Kolla vad processen heter. Annars är det omöjligt att veta vad den gör

Dreamweaver MX 2004 bör man också undvika - enl säker källa släpptes programmet fast det inte var färdigoptimerat eftersom det ingår i en svit man ville ha ut på den så kallade "marknaden" asap....

• Medlem
  • 2004-02-25 23:56

Andreas Larsson: Det är just det att processen inte heter något som går att tyda, det är bara några tecken, bland annat Apple-loggan, som syns som process namn. Dessutom är den bara aktiv i några sekunder för att försvinna och sedan komma tillbaka.

Angående webbläsare är det väl inte mycket mer att göra än att byta. Hade Safari haft tabbar hade det varit guld!

Tack för hjälpen alla!

/A

Ursprungligen av eMan:

Andreas Larsson: Det är just det att processen inte heter något som går att tyda, det är bara några tecken, bland annat Apple-loggan, som syns som process namn. Dessutom är den bara aktiv i några sekunder för att försvinna och sedan komma tillbaka.

Angående webbläsare är det väl inte mycket mer att göra än att byta. Hade Safari haft tabbar hade det varit guld!

/A

Safari har tabbar det är bara att gå in på inställningar och aktivera fliksurfning.

• Medlem
  • 2004-02-26 00:38

jazzper: Så sant, så sant. Att jag inte sett det! Få väl skylla på att jag inte använt Safari nämnvärt sedan den skarpa versionen kom.

Goodbye Netscape, hello Safari

/A

1
Bevaka tråden