Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmgala. Vilket format till iDVD

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och några vänner anordnar en filmgala i Malmö där 20-25 lag ställer upp varje år med kortfilmer på max 3 minuter. Förr om åren har de lämnat in sina filmer på miniDV. Jag har sedan importerat till iMovie och bränt i iDVD. För att snabba upp det hela tänkte jag i år samla in filmerna så att jag kan stoppa in dem direkt i iDVD. En del lag saknar dessutom kameror med dv-in.

Blir då det enklast att be alla att exportera sin film till Mpeg-2? Får en 3-minuters film plats på en vanlig cd-rom? Kan alla vanliga redigeringsprogram för både pc och mac exportera enkelt till Mpeg-2? Är det några inställningar som man ska tänka på?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 13:40

Testade att importera mpg2 till iMovie men den hittar inte den typen av filer. För det behöver du DVD Studio Pro eller motsvarande. Men om alla gör sina egna mpg2-filer kommer filmerna att vara av skiftande kvalitet beroende hur de är kodade (bitrate, vilken codec etc). Annars får 3 min mpg2 lätt plats på en CD-skiva (Man kan också bränna DVfiler på CD bara för att transportera materialet, men det är inte helt "felsäkert". 3 min DV = ca 650 MB)

Gör som du gjort tidigare, men du behöver bara koda allt material en gång och sen göra x antal kopior efter behov. Kodningen tar förstås lite tid men du gör det på "samma villkor" med alla filmer samlade = bäst resultat/enklast. Ställ in i iDVD att du vill spara den kodade filen om du t.ex vill öppna och göra fler kopior senare (frågan kommer upp när du ber den bränna har jag för mig...eller kanske när du sparar projektet).

1
Bevaka tråden