- P.Saltskog
- Medlem ●
Någon som har bra koll på XRAID?
Jag har idag x-antal Windowsservrar (ja ja, jag vet - trist som tusan:-) som jag vill koppla in till en XRAID. Vad jag förstår så måste varje server ha ett egen fiberkanal-PCI-kort? Det som finns på Apple Store verkar bara vara för Macar. Känner någon till ett PC-kort som fungerar? Jag hittade följande på Dustin:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010039336
Sedan måste jag väl ha en Fiberswitch (enligt Apples beskrivning);
?
Känner någon till en bra och prisvärd fiberswitch (6-12 portar)? Jag hittade följande på Dustin:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010042244
Men den kanske inte pallar? Hittade ett par andra, men det är rätt stor prisskillnad:
http://www.promax.com/Products/Cat/SAN
Eller är det någon som vet om man MÅSTE köra med fiber? På kontroller-kortet ser det ut som om det sitter en vanlig Ethernet port? Men den kanske bara är för konfig?
Du kan inte köra Ethernet - det är alldeles för långsamt. Jag har ett gäng Fibrechannel-kort liggandes som vi fick ifrån konkursen på Defcom förra året. Ropa till om du vill testa!
Du kan inte köra Ethernet - det är alldeles för långsamt. Jag har ett gäng Fibrechannel-kort liggandes som vi fick ifrån konkursen på Defcom förra året. Ropa till om du vill testa!
Det kan helt klart bli intressant! Måste bara bestämma mig för att köpa en XRAID först. Du råkar inte ha en Fiber Switch som ligger och skräpar också?
Är 10/100/1000 Ethernet verkligen så långsamt? Enligt specen på XRAID så klarar den max av 200Mbps per kanal?
Är 10/100/1000 Ethernet verkligen så långsamt? Enligt specen på XRAID så klarar den max av 200Mbps per kanal?
Du kan inte använda XServe RAID:en med Ethernet. Dessa portar är bara till för administration av hårdvaran. Fibre Channel är det som gäller för transport. Kopparvarianten med 2Gbps per port på XServe RAID. Att det heter "Fibre Channel" är bara en beskrivning av protokollet, inte mediat. Det LSI Logic-kortet som går att inhandla på AppleStore fungerar utmärkt i en Windowsmaskin.
Ingen Fiberswitch tyvärr. Fibrechannel är väl 2Gbps per kanal va? (mot 1GBps för Gigabit Ethernet).
Ingen Fiberswitch tyvärr. Fibrechannel är väl 2Gbps per kanal va? (mot 1GBps för Gigabit Ethernet).
hmmm, men skulle man inte kunna köra med en Switch som har fiber uplink, och sedan 1000 ethernet till servrarna?
Connect Xserve RAID to Fibre Channel switch.
A Fibre Channel switch provides the most flexibility for your RAID system. Plug several servers into the switch. Each server gets part of the overall storage on the Xserve RAID. You determine the size of the RAID set each server gets. The switch provides a full 200MBps bandwidth to each server.
200MBs är lika mycket som 2Gbps inkl "overhead".
Vad ska du ha diskarna till? Hur många servrar? Kom ihåg att Firewire stödjer dubbla hosts så du skulle kunna använda en vanlig firwiredisk som korumdisk på ett cluster tex.
200MBs är lika mycket som 2Gbps inkl "overhead".
Vad ska du ha diskarna till? Hur många servrar? Kom ihåg att Firewire stödjer dubbla hosts så du skulle kunna använda en vanlig firwiredisk som korumdisk på ett cluster tex.
Det är ca 6 st ganska stora webbservrar som idag har "egna" raid-diskar (3-5st 36 GB SCSI per maskin). Vissa av dessa diskar och servrar börjar få ett par år på nacken. Vi har helt enkelt tröttnat på att flytta filer och konfigurera om servrarna så fort vi ska uppdatera diskar eller annan hårdvara.
Det skulle vara optimalt att samla all data på ett och samma ställe. Vi har höga krav på säkerhet och skalbarhet, så XRAID ser bra ut så här långt.
Baksidan är att vi åker på att skaffa en fiberswitch och PCI-fiberkort i alla servrar = dyrt!
http://www.fibrechannel.org/OVERVIEW/topology.html
Smakar det så kostar det, kring 60 papp för switchen och tio styck för korten är nog att räkna med.
[edit]
Jo såg mystiskt ut det dära, två IBMare verkar det dock vara. Bör väl vara 64-bit 66 Mhz buss i datorerna som ska ha HBA-korten också. Kan vara värt att kolla innan.
Skulle du inte kunna köra:
1st Xserve G5
3st Xserve cluster node (med netboot - saknar storage)
1st RAID-5 lösning (SCSI - FW800 - Fibrechannel) ansluten till den första servern
Jag har tänkt bygga så här själv på sikt.
Vad är det för servrar ni kör idag egentligen?
Vad är det för servrar ni kör idag egentligen?
bilden är inte helt aktuell, men vi har en blandad kompott med ett par IBM Netfinity, HP och ett antal hemmabyggda servrar.
Nej, vi kan tyvärr inte byta ut hela serverparken mot Xserve, då vår utvecklingsmiljö bygger på ASP, VB och .NET
bilden är inte helt aktuell, men vi har en blandad kompott med ett par IBM Netfinity, HP och ett antal hemmabyggda servrar.
Nej, vi kan tyvärr inte byta ut hela serverparken mot Xserve, då vår utvecklingsmiljö bygger på ASP, VB och .NET
Du kan iofs "mounta" volymen ifrån din Xserve även på en Win2k/Win2k3 burk
Jag ställde en motfråga:
Varför inte ha en central server med lagringsytan utdelad till ett gäng blixtsnabba "Xserve G5 clusternodes" som netbootar?
Måste alla servrar ha egen tillgång till materialet? (kör 2st Gigabitkablar per server till den centrala servern)
Rätta mig om jag har fel, men FC är väl ett "storgage"-protokoll medans ethernet är ett nätverksprotokoll.
Är övertygad om att det får sina konsekvenser om man försöker byta plats på dem.
Ex, hur snabbt är protokollet som används över respektive? Är övertygadom att ethernet är långsammar då det belastar datorn mer. Däremot är FC garanterat dyrare.
Hur fungerar FW-diskar om man kopplar två hostar till dem? Kan de inte komma på konfliktkurs när det ska skrivas data?
Produkterna hos Dustin är inte för Fibrechannel. Det är ethernet. Men det kanske ni redan klargjort.
Gjorde en sökning på Google och fann:
http://www.esj.com/article.asp?ID=7110060758PM
Sökte på:
"Fibre Channel vs. Gigabit Ethernet"
Ja antingen en server med utdelning eller switch och kort till alla maskiner. Jag vet inte men FW-disklösningen känns en aning "orobust". Eller hur är det menat att fungera, externa Lacie (typ) ståendes på sidan av? Blir responsen bra på ett sådant system?
Om man inte är känslig för responstider överhuvudtaget kan man ju om inte annat köpa två NAS-enheter för hela slanten och spegla dem med varandra. Kanske inte så optimalt men säkert och enkelt.
[edit]
Ja diskarna ser ut som en vanlig enhet. Bara kommunikationen som är förändrad, eller hur man ska förklara...
Ja diskarna ser ut som en vanlig enhet. Bara kommunikationen som är förändrad, eller hur man ska förklara...
Det är så jag gissade på att det måste fungera. Ingen som provkört XRAID mot en Windowsserver? Synd att switcharna ska vara så dyra!
Den här hittade jag på Apple Store (USA) (billigaste som jag hittat)
Vixel 355 12-Port Fibre Channel Switch w/ Rack Kit - $3,999.00
Låter som ganska billigt för en 12-portars switch. Kolla så att den stöder 2GBps FC. För det har väl funnits långsammare standarder tidigare, eller? Jag är osäker.
De har nåt liknande på inwarehouse för typ dryga 40000kr, men med bara 8 portar.
Jo det finns en 1 Gbps också, Vixeln här ovan känner av hastigheten mot enheten den jobbar mot och klarar både 2 och 1 Gbps.
Den stöder även zoning (lite enklare än de värre tror jag), halvrackformat, ett nätaggregat. Tja skillnaden mot andra kanske inte är så stor men det är ju inte så man vill chansa på en sån här grej. Dubbla nätaggregat kan ju tillexempel vara att förorda (single point of failure), rasar switchen så blir det ju inte så roligt.
Tyvärr så har jag inte testat någon XRAID, har bara använt detta i PC-miljö med annat märke. Men det borde ju vara samma sak?
[edit]
Tänk på backupen också
Som sagt var det Windows-servrar inblandade också, så Xsan löser nog inte det hela inom rimlig budget.
Som sagt var det Windows-servrar inblandade också, så Xsan löser nog inte det hela inom rimlig budget.
Xsan kan användas med Windows, Linux och Solaris klienter med hjälp av ADIC StorNext File System som är helt kompatibelt med Xsan.
Han har väl inte sagt något om budget, däremot har han uttalat krav om att det ska vara skalbart och en Xraid utan Xsan är inte speciellt skalbar. När den är full är den full. Ett Xsan SAN är otroligt skalbart.
Xsan kostar förövrigt en tiondel till en femtedel av vad du får betala för andra SANs.