Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Notprogram till Mac?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:25

Jag har en PC nu, och jag använder "Note Worthy Composer" nu för att spela stämmor med mig själv och göra om MIDI-låtar till noter som jag kan skriva ut.

Finns det liknande programvara till Mac?
Kravet är att man måste kunna lägga in noter själv, och spela upp det via MIDI-ljud (gärna konvertera MIDI till noter också).

Vad sägs om Igor från svenska Noteheads? http://www.noteheads.com/

Brasklapp. Jag är vän med deras CTO, och jag är ingen musiker. Det finns
demoversion så kan du bilda dig en egen uppfattning.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-09 16:50
Ursprungligen av ace4711:

Vad sägs om Igor från svenska Noteheads? http://www.noteheads.com/

Brasklapp. Jag är vän med deras CTO, och jag är ingen musiker. Det finns
demoversion så kan du bilda dig en egen uppfattning.

Kollade in på deras hemsida, verkade va ett kanonprogram. Men lite dyrt tyvärr för mig. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:40

Skulle sagt Igor om det inte redan vart sagt - så jag får väl vara eko då kan tro…

Tidigare åtminstone så var väl Finale herre på täppan. Så det kan man kanske titta på också.

Precis...Finale 2004 för os-x eller Sibelius ...
Finns ett lite enklare också , Encore från gvox ( http://www.gvox.com/ )

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:40

Tack så mycket!

(alla säger att programutbudet till Mac är så litet, så jag trodde det inte fanns några enklare musik-porgram; well, tji fick jag!)

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-25 12:24

Nja, nu är det ju år 2004, OSX har äntrat arenan och programmen formligen sprutar fram.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 13:51

Prova Gvox encore

Ursprungligen av Foxfire:

Jag har en PC nu, och jag använder "Note Worthy Composer" nu för att spela stämmor med mig själv och göra om MIDI-låtar till noter som jag kan skriva ut.

Finns det liknande programvara till Mac?
Kravet är att man måste kunna lägga in noter själv, och spela upp det via MIDI-ljud (gärna konvertera MIDI till noter också).

Jag har använt olika notskriftsprogram sedan jag köpte min första mac på 80-talet. Jag har också recenserat och skrivit om dito program för sv Macpressen (kom tillbaka allt är förlåtet!)

Min absoluta favorit under dessa 15 år är Passports (numera Gvox) Encore.
Den kombinerar proffsfunktioner med en oerhörd lätt inlärningskurva och arbetsergonomisk snabbhet.
Den kan givetvis det du frågar efter men också annat som gitarr- och luttabulatur, trumnoter etc. Jämfört med Finale är det som att gå från höskrinda till maserati (OK då Finale har en del proffsfinesser) åtminstone om man ser till hur snabbt man kan jobba med programmet.

Dessutom finns Encore för både PC och Mac vilket underlättar, tro mig.
Demo finns på www.gvox.com och programmet kostar just nu ca 130 dollar om man uppgraderar eller byter från Finale eller Sibelius (annars 399 dollar)

Det finns enkla gratisprogram också, tror jag men har inte helkoll på detta.

Nej jag känner inte Gvox's CEO, men jag har varit med om att översätta Encores lillebror Musictime (120 dollar) till svenska. Men det var tio år sedan....
Lycka till
/JanW

Ett mycket bra alternativ IDAG är Sibelius.
Kolla in http://www.sibelius.com/

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 14:34

Hmm... inget av de här programmen uppnår de krav jag ställer. NWC tar ungefär 800 KB plats, och Igor tar 18 MB, och ändå är NWC bättre och mer pedagogiskt.

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:43

Vad kör du för system foxfire? Om du kan köra Classic, plocka hem Finale Free, kan dock inte köra Classic själv längre tyvärr. Men det räckte till det jag behövde. Måste du skriva partitur o så vidare?

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 16:39

Jag har PC nu. Så NWC är till Windows miljö (tyvärr).

Jag antar att man kan köra Classic i Panther, så kn jag skaffa mig Finale Free när jag får min Mac

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 16:48
Ursprungligen av Foxfire:

Jag har PC nu. Så NWC är till Windows miljö (tyvärr).

Jag antar att man kan köra Classic i Panther, så kn jag skaffa mig Finale Free när jag får min Mac

Förlåt, det HETER ju "Finale NotePad", men jag antar att du såg det på finalemusic's hemsida. Berätta lite hur det funkar på Windows, längesen jag använde det..:-( eftersom jag inte har classic).

Det finns inte så många notprogram att välja på om man använder OS X och inte vill hålla på i Classic. Jag skaffade Sibelius för ett par år sedan, och det fungerar utmärkt. Det går snabbt att skriva, och noterna blir snygga. Nackdelen är att det är dyrt.

Alternativet är Concertware men det funkar inte i OS X och finns förmodligen inte att köpa längre..

• Medlem
  • 2004-05-26 17:23

Concertware

Ursprungligen av Lindholm:

Alternativet är Concertware men det funkar inte i OS X och finns förmodligen inte att köpa längre..

Om någon är intresserad så har jag det programmet på orginal-cd. Säljer den billigt för några 10-or.
Maila privat om intresse finns.

• Oregistrerad
  • 2004-05-18 13:37

Använde tidigare MOTU:s Mosaic men det verkar inte heller finnas till OS X.
www.motu.com

• Oregistrerad
  • 2004-05-18 14:20

Men som sagt mitt favoritprogram Encore (se tidigare inlägg) är helt kompatibelt med OSX (kan dock inte svära på om den senaste versionen stannar i tian eller växlar ner till Classic)
JanW

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-05-18 14:20

Finale Notepad finns nu mera för OsX! Inte för att jag kan rekomendera det direkt, det är Mycket begrensat, men ändå...

Ursprungligen av Clas:

Finale Notepad finns nu mera för OsX! Inte för att jag kan rekomendera det direkt, det är Mycket begrensat, men ändå...

Det finns ju ett par versioner mellan Finale 2004 och Finale Notepad. Notepad Pro och ett till. De kostar 30 resp 70 dollar. Kanske nåt att kika på?

För övrigt var det MOTUs Mosaic som fick mig att börja med mac. Vissa saker från det programmet kan jag fortfarande sakna,

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-05-26 21:55
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Det finns ju ett par versioner mellan Finale 2004 och Finale Notepad. Notepad Pro och ett till. De kostar 30 resp 70 dollar. Kanske nåt att kika på?

För övrigt var det MOTUs Mosaic som fick mig att börja med mac. Vissa saker från det programmet kan jag fortfarande sakna,

Är lite sugen på Finale Print Music, men det har inte kommit till OsX ännu. (om det inte hänt något senaste veckan...)

Alltså Encore ...

Jag laddade ner det, och provkörde. Visst, demot funkar i OSX, men se på det här notexemplet som följde med.

Eftersom jag inte kan skriva ut från demot, måste man väl lita på att deras egna pdf-er verkligen visar hur bra programmet är?

Det här är ju katastrof.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-06-09 16:59
Ursprungligen av Clas:

Är lite sugen på Finale Print Music, men det har inte kommit till OsX ännu. (om det inte hänt något senaste veckan...)

Finale Print Music 2004 finns nu. Kommer till Sverige inom två veckor enligt Sweden Midi Music. 1195 kr (hur nu 69.95 dollar kunde bli så mycket...)

• Oregistrerad
  • 2004-05-18 16:38
Ursprungligen av Clas:

Tackar...äntligen!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-18 14:46

Favvon är ju lilypond! Inte enkelt att lära, inte grafiskt. Men fasen vad snyggt det blir! Och GRATIS!

http://lilypond.org/web/

En fördel med "icke-grafiska" notredigeringsprogram är ju att man kan sitta och göra noter på sin mobiltelefon (jag har P900) eller handdator eller vad som helst och sedan rendera när man kommer hem.

Jag har använt Cubase i många år, men som notredigeringsprogram så tycker jag det suger lite för mycket.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-18 18:14

Blir lite förvånad att ingen nämt Harmony Assistant!
Jag har provat Finale och några till, men ett mer kompetent notskrivningsprogram än Harmony har jag inte hittat. Jag har ju inte provat Sibelius som ju alltid näms, men jag kan inte lägga dom pengarna.
Harmony Assistant kostar 600:- men låt inte det avskräcka! Ett superprogram - och så är det franskt också - lite kul. Finns både för Mac och windows. En lite lättare version finns också som kostar ung 150:-
Myriad

Jag har tidigare använt Encore men använder nu Sibelius, som jag tycker fungerar perfekt. Är inte musiker, men är notbiblotekarie i min kör, (KFUM-kören), och skriver alla stämnoter mha Sibelius. Tycker inte inlärningströskeln varit så stor.

• Oregistrerad
  • 2004-07-28 18:11

Hmm, jag har kollat på alla program nu, och det verkar som Encore är det bästa för min del. Tack för alla hjälpsamma svar!

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-16 22:18

Jag väcker liv i en gammal tråd...

Jag har fått lite filer med noter i .mtd format som jag inte lyckas öppna. Vet någon vad jag ska ha för program?

1
Bevaka tråden