Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykande Kingston-minne........

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-24 22:49

hej Macisar!
Lyckades få tag i ett 256-minne idag, och glad som en speleman hastade jag hemåt med lätta steg......(nåja, bil då.....:-) Öppnade min Sågtand och tryckte dit minnet. Startade datorn, men det tog lixxom en aning längre tid än vanligt, så jag började kolla lite.Hade sidan lite öppen, då den vetter mot väggen......Plötsligt började det lukta varm hartz och bromerade bifenoler, så jag tittade in i burken, då rök det från det nya minneskortet, så jag slet ur nätsladdarna och fick ur minnet.........Hett var det!
Ack, ja.....:-(
Sågtanden startade snällt efter pärsen på sina vanliga 384 mb , tack och lov..........
Har nån på detta excellenta forum (fora) varit ute för nåt liknande??
Minnet som rök (!) var ett PC 133 Kingston SDRAM..256mb........
Funderar på att rama in det, plast-etiketterna och en modul har smält, lite konstnärligt så där....:-)
Mvh
Mikke
ps.nån som har nåt minne över...?ds

Har inte Kingston livstids garanti på sina minnen?

• Medlem
  • Södertälje
  • 2004-02-24 23:26
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Har inte Kingston livstids garanti på sina minnen?

juppz

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-24 23:01

Intressant, Linus!
Har själv inte en susning då det köpes beggat.......:-)
Någon som vet?? Earth??
Mvh,
Mikke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 02:19
Ursprungligen av Mikke:

Intressant, Linus!
Har själv inte en susning då det köpes beggat.......:-)
Någon som vet?? Earth??
Mvh,
Mikke

Hehe, tja Mikke och tack för Kharma!

Garantin kan du nog glömma om du köpt det begagnat. Speciellt om du kommer tillbaka och berättar att du stoppat det i en Mac med andra bussar än det var avsett för. Jag har iofs alltid köpt vilka PC-minnen som helst utan problem, fast aldrig begagnat. Du har PC100-bussar i din dator, men det kan gå att köra PC133.minnen i den ändå. Det kan också INTE gå och det är nog det du råkat ut för. Det kan också ha varit trasigt förstås...

Summa kardemumma har du troligtvis blivit haft otur eller blivit blåst och jag finner det för osannolikt att du skulle kunna byta det. Hoppas inte du betalade alltför mycket...

Det du ska ha är PC100-minnen och du bör nog inte ge mer än 300 (max 350) för ett sånt begagnat. En fördel är om du köper av nån som haft det i en Mac.

Har aldrig hört om det du beskriver och jag hoppas inte att själva bussen brunnit, men du har ju fyra stycken så du kanske ska lämna den senaste därhän (vet inte om de måste sitta i ordning?). Börja med att prova i en ny slot och se om du får upp det.

edit: det slog mig nu att det kanske var ett minne avsett för Mac...? Nåväl du får förklara detaljerna.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-02-25 05:05

Jag har ett Kingston 256MB minne PC133 som jag tagit från min gamla PC, detta fungerar alldeles utmärkt i min Gigabit 2x 450...
Ja, det är PC100 buss på den.
Antagligen fel på minnet?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-25 10:43

Hej !
Ja, nu tar jag resterna av minnet och sticker iväg............Får se hur det går....:-)
Jag återkommer med rapport!
Mikke

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-25 20:01

Tillbax hemma!
Minnet (eller resterna av det) återlämnat. Behövde inte betala.Iallafall inte idag....:-)
Kollade mina andra minnen i burken, det är PC 133:or.....Vad betyder det, Earth?? Har jag PC 100-slottar med 133:or......(gulp)
Är jag för evigt förtappad, eller finns det frälsning att få....??
Sen upptäckte jag att jag INTE är en switcher, ber därför obehållsamt om ursäkt och kommer ALDRIG att starta en tråd i detta forum igen......förlåt, förlåt...
Fortsättning följer.......
Mvh,
Mikke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 20:17

Nej det "ska" inte vara några problem att köra 133minnen i 100bussar, och jag har aldrig hört om det som hände dig tidigare. Funkar de så funkar de. Utgick ifrån att det kunde ha med det att göra men det är inte alls säkert. Det kan ha varit ett trasigt minne och det skulle kanske som sagt kunna vara bussen också, men jag gissar på det förra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-25 21:55

133Mhz minnesmoduler är bakåtkompatibla med 100Mhz bussar och minne oavsett dator/artiktetur.
Alltid. En "feature" i minnesmodulerna om man säger så.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-25 23:11

Fint grabbar å tack för lugnande inlägg!!
(för de e vel ba grabbar som svarat, va?? De é lurit mé pseudonymer, best man passar sig utta attan...:-)
Jag skulle ha givit 300 pix för minnet, vilket är ok, va?? Kollade lite runt lokalt å 128mb kostar ca 200 pix.
Yttersta(översta) minnesfacket i G4:an av fyra har inga hörnlåsningar, men det kan väl inte betyda nåt om man är noga med att trycka ner det ordentligt??Bäst att fråga alla "dumma" frågor innan man sabbar nåt.....;-)
Tack för att ni tar er tid att svara!
Mvh,
Mikke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 21:29

Var det i den yttersta bussen du stoppade det? Att det inte finns "låsningsbyglar" kanske tyder på att den är trasig...(?) 300 är vad jag tippade att du gett (SIBA säljer nya för 500:-).

/Per

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-01 00:18

Hej Jord-Per!
Nej, jag puttade in det i det tredje facket nerifrån......
Sen såg jag att det finns en massa minnen till salu på Tradera.com. Har du varit inne där?? En massa kuliga auktioner med mycket grejer...
Just nu får Mac-fixandet s.a.s vila lite, ety jag glider till "min" grekiska ö, Karpathos den 7: april, och alla grejer jag lovat fixa åt de inhemske är inte tillnärmelsevis klara...(gulp)
Fråga: kan man blanda 100-och 133:or i samma burk?? 100:ingarna verkar vara mkt billigare....
Time to sleep.....
Mvh,
Mikke

1
Bevaka tråden