Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera filmklipp från digitalkamera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Smygehamn
  • 2004-02-25 08:35

Hej.
Jag är nu inne på min andra dag som mac-användare (lånat en gammal imac på jobbet för att prova på lite.. är nog redan helt såld )

Provade koppla min digitalkamera (en Canon Ixus 300) till imacen idag. Det gick ju bra, iPhoto gick igång och jag kunde importera alla bilder.. Men där är en del filmklipp på kameran också.. Hur får jag in dem? iPhoto verkar ha ignorerat dem, så finns det något annat sätt att komma in på kameran och plocka ut filmerna? (det går ju alltid att leta drivisar från Canon, vilket jag inte gjort än.. tänkte mest om jag missat något uppenbart i iPhoto/MacOS X)

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 08:38

Den monteras inte som en USB-drive på skrivbordet?
De flesta nyare gör det - och det är smidigt... för att få in filmklipp som inte är DV.

• Medlem
  • Smygehamn
  • 2004-02-25 08:49
Ursprungligen av Pär:

Den monteras inte som en USB-drive på skrivbordet?
De flesta nyare gör det - och det är smidigt... för att få in filmklipp som inte är DV.

Tyvärr så kommer det inte upp något sådant..

Öppna bildinsamling ( eller image capture ) programmet... finns under "Program"..

• Medlem
  • Smygehamn
  • 2004-02-25 09:23
Ursprungligen av lilledanne:

Öppna bildinsamling ( eller image capture ) programmet... finns under "Program"..

Fungerade fint. Tack för hjälpen!

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 08:59
Ursprungligen av sverre:

Jag vet inte om du är van att använda kommandoraden/terminalen, men det kan vara värt att öppna ett terminalfönster och skriva "cd /Volumes" och sedan "ls" för att se om det listas någon katalog som kan vara minneskortet. Då kan du kopiera över filmerna via terminalen.

• Medlem
  • Smygehamn
  • 2004-02-25 09:21
Ursprungligen av asker:

Jag vet inte om du är van att använda kommandoraden/terminalen, men det kan vara värt att öppna ett terminalfönster och skriva "cd /Volumes" och sedan "ls" för att se om det listas någon katalog som kan vara minneskortet. Då kan du kopiera över filmerna via terminalen.

Kameran fanns inte i volumes, men tack för tipset.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 09:18
Ursprungligen av sverre:

Då är man nog tyvärr tvungen att ha något litet program från Canon...
Eller en kortläsare (som monterar lagringskortet som "movable storage").

1
Bevaka tråden