Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moms på nedladdningsbar programvara?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle köpa det nya bilspelet Rally Shift som jag tycker är rätt kul.
Det är "shareware" och man köper bara ett serienummer för att "låsa upp" spelet efter att ha laddat ned det.

$25 (ca. 180kr just nu) är väl ok tänkte jag.
Förvånad blev jag när det sen tillkom 25% moms på beloppet. Kontaktade speltillverkaren och fick detta svar:

"...Kagi and other online stores are required to collect VAT from purchases
made in the EU countries. It's a new EU law that took effect last year..."

Är inte detta lite fånigt?

Fånigt att betala moms?
Tycker jag inte. Om man slapp betala moms bara för att man beställde någonting från utlandet så skulle svenskt näringsliv gå under. Att just det specifika spelet kanske inte går att köpa i Sverige är ju smällar man får ta, men man måste ju dra gränsen någonstans.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Fånigt att betala moms?
Tycker jag inte. Om man slapp betala moms bara för att man beställde någonting från utlandet så skulle svenskt näringsliv gå under. Att just det specifika spelet kanske inte går att köpa i Sverige är ju smällar man får ta, men man måste ju dra gränsen någonstans.

Menade inte att det är fånigt att betala moms. Tycker dock inte att det känns riktigt rätt att göra det när jag köper nedladdad programvara via Internet. Men, men...
Borde jag förresten inte enligt ovanståeende princip betala Svensk moms på allt jag köper med mitt Svenska betalkort oberoende vart i världen jag köper?

Intressant är att när jag var i New York och köpte dator-grejor över Nätet så slapp jag den "tax" på 8% (tror jag) som man annars måste betala i New York. Dett var inte bara för att jag hade Svenskt betalkort och var på tillfälligt besök i landet, utan bara ett "fördel" som det specifika företaget hade.

Hursomhelst verkar det som logiken uteblir. (som vanligt...) :rolleyes:

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Fånigt att betala moms?

Jag kan förstå en del av ditt argument, men samtidigt inte.
Att det är "smällar man får ta", är ett oacceptabelt argument.
Om jag är intresserad av ett specifikt program, skall jag straffas för att jag råkar vara bosatt i just Sverige?
Svensk näringsliv klarar sig nog alldeles utmärkt, e-handel har funnits i ett antal år nu, och jag har inte direkt erfarit att IT-Företag har klagat över att Svenskar kan handla mjukvara över nätet utan att betala svensk moms på det.
Om jag skulle vara på semester och inhandla spelet i fråga i t.e.x New York, så får jag det dels utan moms, och sen kan jag dessutom få dra bort skatten jag betalat på det.
Nu gör det inte så mkt i detta fallet, eftersom det inte är några stora pengar star-affinity skulle betala för detta, men principen kvarstår.

Ambi

Personligen tycker jag det är idiotiskt att man ska betala svensk moms vid privatköp från andra länder.
Givetvis ska man betala moms, men i det land man köper ifrån.

• Medlem
  • 2004-02-25 12:14
Ursprungligen av Chaosstar:

Personligen tycker jag det är idiotiskt att man ska betala svensk moms vid privatköp från andra länder.
Givetvis ska man betala moms, men i det land man köper ifrån.

Det där har ju stötts och blötts ganska mycket, och nu har man kommit fram till den här lösningen. Jag vet inte riktigt hur administrationen kring det fungerar, men i princip så är den väl ganska logisk. Det är ju delvis ett sätt för farbror staten att få in lite kulor, men sedan gynnar det ju svenskt näringsliv i viss mån också.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 12:13

Detta är på intet sätt en uppmaning till brott men nyfiken som jag är på hur system fungerar (har jobbat med att bygga betallösningar och då bland annat försöka avgöra var folk kommer ifrån för att göra momsberäkningar) testade jag hur Kagi löst detta med momsen. Om du väljer ett icke EU-land vid betalningen kommer den inte lägga på momsen (när jag testade för länge sen i alla fall).

En inte helt begåvad lösning om jag får säga det själv. Vår metod, att avgöra var folk kommer ifrån efter att de betalt, må ha tagit mer tid att administrera men den var i alla fall mer renhårig. Är det någon annan som har en smartare lösning får ni gärna PM:a mig!

Min teori är att Kagis system är ett spel för gallerierna så inte myndigheterna blir arga.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 12:22
Citat:

Det där har ju stötts och blötts ganska mycket, och nu har man kommit fram till den här lösningen. Jag vet inte riktigt hur administrationen kring det fungerar, men i princip så är den väl ganska logisk. Det är ju delvis ett sätt för farbror staten att få in lite kulor, men sedan gynnar det ju svenskt näringsliv i viss mån också.

Man rapporterar in till skattemyndigheten hur mkt man sålt för till eu-länder och får, när ett visst belopp överstigits, en särskilld blankett att fylla i alla köp på. Krångligt som s---n med andra ord.

Märkte på Adlibris som är svenskt att vanliga böcker har 6% moms men e-böcker 25%

Så man bör nog kolla när man köper litteratur att man inte betalar mer än 6%.

I Danmark är det hög moms på böcker t.ex.

Paralellspår till detta är att jag nyligen ropade in en lös fw-låda på tyska eBay, företaget i fråga använde sig då av den 16%-iga tyska momsen... dom auktionerar bara ut helt nya produkter.

Inom EU betalar man väll moms i det land man köper ifrån. Således ska du inte betala tilläggsmoms då du köper från Tyskland.
Eller har jag fel?

Inom EU betalar man väll moms i det land man köper ifrån. Således ska du inte betala tilläggsmoms då du köper från Tyskland.
Eller har jag fel?

Det beror på. Om företaget man handlar från exporterar mycket till Sverige så är det svensk moms som gäller. Om jag minns rätt så är det då de sålt varor för mer än 300 000 kr/år (men jag är ganska osäker på siffran..).

Eller har jag fel?

När jag köpt böcker från England så har jag betalat deras moms. Men när jag köpt shareware så har jag fått betala svensk moms. Verkar ju skumt.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:30
Ursprungligen av Adrian B:

När jag köpt böcker från England så har jag betalat deras moms. Men när jag köpt shareware så har jag fått betala svensk moms. Verkar ju skumt.

Böcker i England har ju varit momsbefriade i flera år. Är den nyinförd igen???

I USA för 2 år sedan, eg. Mall of America - Minneapolis så tog dom 6,5% för min iPod - hörde att momsen varierar över hela USA.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:33
Ursprungligen av [email protected]:

I USA för 2 år sedan, eg. Mall of America - Minneapolis så tog dom 6,5% för min iPod - hörde att momsen varierar över hela USA.

Den är (vanligen) avdragbar om du handlar från en annan stat.

Hela den här momsgrejen är om inte annat trist för sharewareutvecklarna då deras program plötsligt indirekt blir 25% dyrare vilket får i alla fall mig att tveka.

1
Bevaka tråden