Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra kontonamn?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag lagt till ett konto i panther och namngivit det så är det lite klurigt att ändra namn på det som det verkar. Eller rättare det går bra att ändra namnet men kortnamnet verkar vara ständigt utgråat. finns det någon lösning på detta eller måste jag slänga hela kontot och starta ett nytt?

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-25 11:25

Testa och se ifall du kan göra det i netinfo manager i /Applications/utilites

Ursprungligen av lionfromzion:

Testa och se ifall du kan göra det i netinfo manager i /Applications/utilites

Oj det var inte mindre än 8 ställen att ändra namnet på i NetinfoManager. Och ändå ändrades inte allt. så jag drar tillsvidare slutsatsen att jag helt enkelt får slänga hela konton och skapa nya igen om jag får för mig att ändra mig...

Ett gott råd är att inte försöka ändra kortnamnet. Detta har diskuterats förut och uppfattningen från "folk som vet" är man inte skall göra detta. Skapa ett nytt konto om kortnamet inte passar....

Ursprungligen av David Slättne:

när jag lagt till ett konto i panther och namngivit det så är det lite klurigt att ändra namn på det som det verkar. Eller rättare det går bra att ändra namnet men kortnamnet verkar vara ständigt utgråat. finns det någon lösning på detta eller måste jag slänga hela kontot och starta ett nytt?

En väldigt vanlig fråga:

Byta kortnamn

Ändra short-name i OSX 10.3 Client

Byta kortnamn på användare?

Byta "kortnamnet" på användaren

Byta shortname

Hur ändrar jag Username?

Byta namn på hembibliotek

Ändra korta användarnamnet i OS 10.2?

sorry

Ingen fara

Men titta gärna i de gamla trådarna, där finns det en hel del matnyttigt om varför man *inte* ska försöka byta kortnamn (men även intruktioner för hur man gör det om man nu ändå vill det).

• Medlem
  • 2006-10-11 09:48

Hur är det i dag? Jag behöver veta akut!

Samma sak idag: Ändra inte kortnamnet. Ta istället backup på användarens filer, och skapa nytt konto med rätt namn. Lägg tillbaka filer och inställningar från backup.

• Medlem
  • 2006-10-11 11:53

Surt. Men tack!

Problemet jag har är att det finns två användare med samma kortnamn. Jag kan vid inloggningen inte välja vilket konto som ska användas. Kan man komma runt det på nåt annat sätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 20:22

Kanske lite OT. Helt sjukt att man kan ändra namn på sin hemmapp i Findern.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-13 21:36
Ursprungligen av acke:

Kanske lite OT. Helt sjukt att man kan ändra namn på sin hemmapp i Findern.

Absolut! Känns lite MS-Dos!?

Yes!!

Jo, det är lite sjukt. Men eftersom man man har read/write/execute-rättigheter på den mappen, så blir det ju så. Ett varningsmeddelande när man ska till att byta namn på sin hemkatalog borde Apple kunna fixa till, i alla fall. I OS X server kan man ju sätta mer detaljerade rättigheter, i synnerhet med ACL. Kanske nåt att implementera på ett användarvänligt sätt i nästa OS X Client, typ att man får frågan när man skapar sitt användarkonto om man vill låsa sin hemkatalog för ändringar, eller nåt i den stilen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 12:04
Ursprungligen av Mattias A:

Jo, det är lite sjukt. Men eftersom man man har read/write/execute-rättigheter på den mappen, så blir det ju så. Ett varningsmeddelande när man ska till att byta namn på sin hemkatalog borde Apple kunna fixa till, i alla fall. I OS X server kan man ju sätta mer detaljerade rättigheter, i synnerhet med ACL. Kanske nåt att implementera på ett användarvänligt sätt i nästa OS X Client, typ att man får frågan när man skapar sitt användarkonto om man vill låsa sin hemkatalog för ändringar, eller nåt i den stilen.

För mycket krångel. Se bara till att man inte kan ändra och försöker man upprepade gånger så en ruta som förklarar varför man inte kan ändra. Eller helst såklart, att man kan ändra utan att det händer något..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 14:09

Varför skulle man vilja ändra kortnamnet? Det syns ju inte ens inte vid inloggning! Om du måste göra det: skapa ett nytt konto och kopiera alla filer i din profil dit. Ta sedan bort det gamla användarkontot. Och reparera behörigheterna.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 21:10
Ursprungligen av Mondo:

Varför skulle man vilja ändra kortnamnet?

T.ex. om man på en avdelning byter dator med en annan medarbetare (då vill man ju inte installera om allt om alla program är desamma, samt att datorn funkar bra).

Ursprungligen av Mondo:

Det syns ju inte ens inte vid inloggning!

Det syns ju i sidofältet och alla sökvägar.

Personligen spelar kortnamnet mindre roll för mig, men vissa av mina medarbetare upplever det som irriterande om det inte är rätt.

• Medlem
  • 2006-10-14 20:44

Det är inte så himla enkelt. Kan nån garantera att man får rätt behörigheter på alla filer och mappar i det nya kontot efter kopieringen och reparationen?

Ursprungligen av Baron:

Det är inte så himla enkelt. Kan nån garantera att man får rätt behörigheter på alla filer och mappar i det nya kontot efter kopieringen och reparationen?

Ja, dina filer och mappar kommer att behålla sina rättighetsflaggor även om du flyttar dom till tex en server eller extern hårddisk och sedan tillbaka till ett nytt konto. Såvida inte tex en filserver fipplar till behörigheterna med dom inställningar som gäller för användaren på servern. Säkrast är att ta backup till en firewire-disk eller bränna på DVD-skivor. Att lägga filerna i mappen "Delat" i Macintosh HD/Användare, som alla användare kommer åt, ska också funka, men jag har upplevt lite strul när jag har gjort detta hos kunder, så jag håller mig oftast till extern hårddisk.

Att reparera behörigheter har inget att göra med dom rättigheter du som användare har till dina egna filer och mappar i din hemkatalog. Sammanfattat från Apple:

"When you use Disk Utility to verify or repair disk permissions, it reviews each of the .bom files in /Library/Receipts/ and compares its list to the actual permissions on each file listed. If the permissions differ, Disk Utility reports the difference (and corrects them if you use the Repair feature)."

Hela artikeln: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751

Den behörighetsreparation som utförs gällar alltså bara installerade komponenter och program som installeras med hjälp av Apples installerare. Inte program som kopieras från tex en disk image och inte filer som du som användare skapar på datorn eller kopierar in från en server eller annat media.

Ursprungligen av Mondo:

Varför skulle man vilja ändra kortnamnet? Det syns ju inte ens inte vid inloggning! Om du måste göra det: skapa ett nytt konto och kopiera alla filer i din profil dit. Ta sedan bort det gamla användarkontot. Och reparera behörigheterna.

Problemet är ju inte varför man skulle vilja ändra kortnamnet, problemet är att det går att ändra det överhuvudtaget. Jag har fått hjälpa ett flertal kunder som av misstag eller medvetet ändrat kortnamnet och därmed fått ett nytt konto utan sina filer och inställningar. Det är inte lätt för en nybliven Mac-ägare (eller en del rutinerade heller, för den delen) att veta vad som händer när man bara byter namn på en mapp. "Jag ville ju bara ha ett annat namn på huset" brukar förklaringen vara. Det är dåligt att Apple inte kan lägga in en spärr eller ett varningsmeddelande när man är där och pillar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 12:56
Ursprungligen av Mattias A:

Problemet är ju inte varför man skulle vilja ändra kortnamnet, problemet är att det går att ändra det överhuvudtaget. Jag har fått hjälpa ett flertal kunder som av misstag eller medvetet ändrat kortnamnet och därmed fått ett nytt konto utan sina filer och inställningar. Det är inte lätt för en nybliven Mac-ägare (eller en del rutinerade heller, för den delen) att veta vad som händer när man bara byter namn på en mapp. "Jag ville ju bara ha ett annat namn på huset" brukar förklaringen vara. Det är dåligt att Apple inte kan lägga in en spärr eller ett varningsmeddelande när man är där och pillar.

Det kan jag verkligen hålla med om. Det händer ofta att mina kunder av någon anledning ändrar kortnamnet, och sen tror de att allt på "datan" är borta... Apple borde verkligen varna för det. En vanlig användare borde kanske inte ha rätt att pilla i sånt som påverkar systemet, utan det borde nog kräva högre behörighet.
För tydlighetens skull: Observera att jag naturligtvis alltid skriver på 99mac och andra forum i egenskap av privatperson, inte i min roll som anställd på en Mac-åf.

Oj, det blev två inlägg, det första skulle inte ha kommit med. Men det blev bra ändå

Ursprungligen av Mondo:

För tydlighetens skull: Observera att jag naturligtvis alltid skriver på 99mac och andra forum i egenskap av privatperson, inte i min roll som anställd på en Mac-åf.[/I]

Samma här.

Jag bytte namn på mitt kort. Ej helt säker på hur jag återställer...

Såg er intressanta konversation om det här med byte på av kortnamn. Har några frågor, för jag tillhör skaran relativt nybliven Macägare som häromdagen gjorde dumheten att ändra namnet på ”huset”, dvs mitt kortnamn. För enkelhetens skull säger jag här att ursprungsnamnet var A, som jag nu bytte till säg N (som i ny).

Efter att Spotlight började uppföra sig lite konstigt startade jag om datorn. Efter en ovanligt lång uppstartningstid fick jag en smärre chock då jag såg att mitt välfyllda skrivbord var tomt så när som på hårddisksikonen. Mitt hjärta flög upp i halsgropen och svetten började tränga fram i pannan. Vart hade mitt skrivbord med alla dess mappar och filer tagit vägen? Jag upptäckte till en viss lättnad att mappar och filer fanns kvar, men nu under en mapp som hade just det nya namnet N. Däremot fanns namnet A kvar på ”huset” men detta hade nu fått ett helt nytt innehåll och jag insåg då att A så att säga ”nollställts”, fått ett tomt skrivbord och nya färska mappar Library, Musik osv med ”nollställda” data. Då jag t.ex. startade iTunes så trodde programmet att jag nu minsann var en ny användare och hittade naturligtvis inte mina musikfiler (eftersom dessa och dess iTunesLibrary fil ligger under N). Och Webbläsaren hittade inte kontot för likaledes hade en ny Keychain skapats och den var tom.

Nå, men alla mina ursprungliga mappar låg alltså i mappen N som verkade fungera som ett nytt konto: Den ligger liksom A under mappen ”Användare”. Men ändå verkar N inte vara en ”riktig” användare, därför att det finns inget N när man i Systeminställningar tittar vilka konton som är aktiva. Där ligger fortfarande bara A. Dessutom har jag från A full tillgång till Ns alla mappar och filer även om Spotlight (som tydligen bara ser A) inte hittar innehållet längre i N.

Min fråga är nu: Är det bara att dra över alla mappar från mappen N till A utan problem, och alltså skriva över As nya mappstruktur för att återfå den ursprungliga? Jag noterade att i A skapats en mapp med namnet ”Library” medan den tidigare hette ”Bibliotek” och så heter den mycket riktigt mappen i N. Kan det bli problem att dra över ”Bibliotek” till A? (Den kanske inte skriver över Library utan lägger sig så att säga bredvid?)
Vidare: Då alla mappar förts över till A, och alltså N tömts, kan då B raderas utan problem?

/Kimsingen

Jag bytte namn på mitt konto. Ej helt säker på hur jag återställer...

Hmm, slant lite med fingrarna då jag skapade rubriken på mitt förra inlägg. "Jag bytte namn på mitt konto. " ska det naturligtvis vara, vars kortnamn jag alltså ändrade, och det var ju inte så bra...

Läs mera om hur det gick till (- ett varnande exempel för alla som är Mac-noviser, liksom jag -) och om hur jag nu undrar hur jag på ett säkert sätt får tillbaka mina ursprungliga inställningar i inlägget tidigare idag.

• Medlem
  • 2006-10-15 11:59

Tackar för ett utförligt svar. Eftersom du är så utförlig och skriver ut Firewire undrar jag om det verkligen måste vara en FW-disk eller om USB2 fungerar lika bra?

Ursprungligen av Baron:

Tackar för ett utförligt svar. Eftersom du är så utförlig och skriver ut Firewire undrar jag om det verkligen måste vara en FW-disk eller om USB2 fungerar lika bra?

Det går fint med USB2 också, naturligtvis.

Ursprungligen av Baron:

Använd det som du har tillgång till. USB2 eller FW kvittar. Det funkar ju även bra att bränna ner allt på DVD eller CD, om man nu inte skulle ha tillgång till någon extern hårddisk.

1
Bevaka tråden