Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har på hårddisken i en mapp so heter VAR och VM ett gäng stora filer på flera hundra MB som heter swapfile. Vad är detta för någe. Kan jag slänga dom? Tackar-tackar för tips.
Swap-filer bör du inte slänga då systemet kanske använder sig av dom för tillfället.. Ev kan du ju kolla datum på nån av dom o se om dom är väldigt gamla, är dom de så kanske man kan kasta bort.
Nej, man ska inte ta bort swap filer, de blir inte gamla eftersom om något från RAM minnet har skrivits ut till det så flyttar det på det äldsta i swapfilen tills det "faller" bort från filen.
Rör inte. Systemet städar själv. På de flesta andra unix-/linuxbaserade system finns en speciell partition på hårddisken för swapping. Det är till för att man skenbart ska ha mycket större primärminne än datorn egentligen har. I de flesta fall brukade man anta att "swap space" skulle vara lika stort som primärminnet men det finns ingen matematiskt eller annat belägg för hur stort det ska vara. Jag har 1.5 GB primärminne på min arbetsmaskin och vid mätningar visar det sig att swapminnet inte används då primärminnet är stort (logiskt tycker jag att ju mindre primärminne desto större behov av swap-minne). Men rör det inte. Systemet klarar biffen bättre än du. Min iBook är delad mellan MacOSX och YellowdogLinux och både MacOSX och YD använder swapminnet ganska ordentligt. Jag har bara 512 MB primärminnepå den.