När jag skulle köpa en telefon i våras så var det akut och jag försökte kolla runt efter den bästa möjliga telefonen. Jag kom fram till detta:
1) T610 verkade vara den bästa telefonen att köra.
2) T610 är långt ifrån en perfekt telefon. Vissa saker var rent av usla (skärmen i solljus t.ex.).
3) T610 var ändå den bästa telefonen som fanns att köpa.
Nu har T630 kommit ut och så vitt jag vet är det samma skärm som i Z600, alltså en enorm förbättring. Inte bara i soljus utan även rent allmänt. T610:ans skärm är väldigt blek och blåaktig jämfört med Z600 (och därmed även T630). Z600 verkar bara en bättre telefon än T610 i mina ögon, men för stor ändå. Själv så väntar jag på en uppföljare till Z600.
Efter att ha använt andra telefoner (framförallt Nokia i många år) så kunde jag snabbt konstatera att det finns en hel del punkter i mjukvaran där SE skulle kunna förbättre T610 rejält men av någon anledning har de valt att inte göra det. Här är några punkter där T610 skulle kunna bli bättre:
- Varför sorteras inte samtalsmenyn efter tid?
- Varför kan man inte redigera en kontakt direkt från samtalsmenyn?
- Varför kan man inte se klockslag för ett missat samtal om det skedde igår?
- Varför blir det så fort fullt i SMS-minnet när telefonen har massa ledigt minne?
- Varför är det så krångligt att hitta ett telefonnummer när man ska sända SMS? (Det är bökigt att gå via Telefonbok->Sök->Namnlista istället för att bara hamna direkt i namnlistan.)
Nu har jag en föråldrad firmware i min telefon, så kanske har några av dessa problem åtgärdats.