Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivbolaget Apple stämmer dataföretaget Apple

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

The Beatles egen skivetikett, Apple Corps, stämmer Apple Computers i den engelska högsta domstolen. Orsaken heter iTunes, Apples (dataföretaget, alltså) tjänst där surfare mot betalning kan välja bland 200.000 nedladdningsbara låtar. Apple (skivbolaget) hänvisar till ett avtal mellan de båda namnarna från 1991 som reglerar användandet av namn och logga, som i båda fallen är, just det, ett äpple. Skivbolaget Apple tycker inte riktigt om att dataföretaget Apple också säljer musik, helt enkelt. Men iTunes är redan ett knappt halvår efter lansering en succé (tio miljoner nedladdningar har hittills sålts på sajten, bara i USA) och en central del i marknadsföringen av Appledatorer som musikmaskiner.

Katie Cotton, vice vd på dataföretaget, säger att "olyckligtvis gör vi olika tolkningar av avtalet, något som domstolen får lösa". Motparten Apple Corps ägs av Paul McCartney, Ringo Starr samt John Lennons och George Harrisons efterlevande. En pc-version av iTunes planeras till årsskiftet - om den lever så länge.

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 17:42

En pc-version av iTunes planeras till årsskiftet - om den lever så länge.

Tjenare...

Dessutom tror jag inte det skulle betyda att iTunes lades ner om Apple Comp skulle förlora, bara att ett bolag med annat namn skulle skapas och hålla i musikdelen.

Ursprungligen av xplane:

En pc-version av iTunes planeras till årsskiftet - om den lever så länge.

PC-iTunes har funnits i flera månader.

/Kristofer

• Medlem
  • 2004-02-26 18:12

Är skivbolaget Apple bara en täckmantel för att klämma pengar ur Apple numera? Jag vet inte hur många förlikningar de har kammat in genom åren. Om deras varumärke blandas ihop med Apple, så tror jag knappast att de har något att förlora på det, något som faktiskt krävs för att ett varumärkesintrångsmål ska gillas (annars blir det svårt att bestämma en ersättning).

Ursprungligen av stfm:

Är skivbolaget Apple bara en täckmantel för att klämma pengar ur Apple numera? Jag vet inte hur många förlikningar de har kammat in genom åren. Om deras varumärke blandas ihop med Apple, så tror jag knappast att de har något att förlora på det, något som faktiskt krävs för att ett varumärkesintrångsmål ska gillas (annars blir det svårt att bestämma en ersättning).

APPLE corps är väl inte ens ett skivbolag längre utan mer ett rättighetsbolag och ett varumärke. EMI är ju skivbolaget och distributören. Lustiga är att när APPLE Records skapades så var det för att vara ett nästan ideelt alternativ till skivbolagsjättarna. Nu är dom girigare än jättarna.

Apple Records har ju varit i princip nedlagt sedan 70-talet med inga nya utgivningar bara återutgivningar. Inte ens Paul MacCartney ger ut sina nya skicor på Apple.

Apple Computer borde inte ha gjort upp med APPLE Records första gången eftersom ett äpple är så allmängiltigt och eftersom APPLE Computer och APPLE Records fullständiga namn och loggor skilde sig åt avsevärt.
Fast Steve Jobs har tydligen sagt att han tog namnet från Beatles vilket försvårat Apple Computers situation , hade varit bättre om hans sagt att han kom på namnet när han jobbade som äppelplockare i sin ungdom.

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 18:53

Det är väl nu en halv miljon låtar i biblioteket?

• Medlem
  • 2004-02-26 19:10

Kommer helt osökt tänka på Apples "think different" reklam med John Lennon på

En sak är säker i alla fall sir Paul McCartney har tappat massor av respekt i mina ögon de senaste åren

....[ ja jag vet offtopic]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 19:59

Gammal nyhet iofs fast få la märke till den så det var ju bra att den kom upp igen.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 12:28

Varför köper inte bara Apple Computer upp Apple Corps?

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 14:40

Tror du det är till salu?

1
Bevaka tråden