Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färre än två procent använder Mac/Computer Sweden

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-26 18:01
Citat:

Färre än två procent använder Mac
2004-02-26 15:02
Undersökning:.För första gången har Apples marknadsandel sjunkit till under två procent. Företaget ligger nu på nionde plats i datortopplistan. (Gäller Q4 2003,min anm)
HP behåller förstaplatsen bland pc-leverantörerna med en marknadsandel på 15,3 procent medan Dell flåsar i nacken med 14,5 procent. Sedan är steget långt till trean IBM som har 5,3 procent, Fujitsu med 3,8 procent och Acer med 3,5 procents marknadsandel. I analysen spås en ökning av pc-försäljningen på 13 procent under innevarande år.

CS

OBS! Nu är detta ingen PC eller Mac diskussion.
Utan om hur CS framför sitt budskap.

Rubriken på informationen ovan är Färre än två procent använder Mac
Borde inte rubriken vara något i stil med "HP leder med Dell i hälarna"?
Det betyder väl 1.7% av försäljningen inte användare. Även om marknadsandelen har minskat betyder det ej aut att man har sålt färre Macar än tidigare.
Det finns många frågor och kommentarer ang detta.
Men min undran är -Varför valde man just denna rubrik.?

• Medlem
  • 2004-02-26 18:05

Det är lustigt att HP toppar listan, när deras datorer inte är särskilt billiga. I min mening gör iofs Compaq/HP bra datorer (speciellt Compaq), så det är ju roligt.

Att CS väljer att sätta den typen av rubriker beror nog på att de i smyg gillar Apple, men det tar sig konstiga uttryck.

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 18:53

Blev aldrig klok på när mätningen var gjord …
Men det nämndes något om hösten 2003 - och då finns det ju några väldigt uppenbara skäl till att marknadsandelen är väldigt liten

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 18:54

HP har väl bra företagsavtal. På Ericsson sköter HP datasupporten. Gissa vilket märke det är på PC-n...

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 19:03

Jag tycker nog att man har gjort rätt nyhetsvärdering. Om HP ligger över eller under 15 % är väl faktiskt strunt samma. Så länge rangordningen mellan HP och Dell inte ändras så är de faktiska siffrorna inte så värst intressanta för det stora flertalet läsare.

Nej, då är det nog desto mer intressant - om än olyckligt - att Apples andel har gått under 2 %.

Eller också är det så att Apple är det enda intressanta företaget av dem...

1
Bevaka tråden