Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag spara logan som?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vilket format är lämpligt att spara en logga i som är gjord i Illustrator 10 om jag vill använda den på en hemsida? Gif? Just nu är den i Eps men det är ju ingen höjdare för nätet..
Mvh Erik

  • Medlem
  • 2004-02-26 18:37

Ja, GIF är bra, eller PNG... GIF är nog ändå att föredra om loggan inte har fler än 256 färger.

De två stora valen är mellan GIF eller JPEG. PNG har inte nog bra stöd i Internet Explorer för att jag själv skulle rekommendera det till någon. Det är dock inte mitt expertområde, så om jag har fel angående PNG ser jag gärna att ni rättar mig.

Den här jämförelsen hjälper dig på vägen angående formatvalet:
http://www.tydal.nu/se/gifjpg.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 18:44

Har det inte bra stöd Mats?
Jag väljer png över gif varje gång jag får chansen.

  • Medlem
  • 2004-02-26 18:58

JPEG är nog mitt sista val i ett ganska begränsat utbud av format. PNG funkar även i Explorer, förutsatt att man inte länkar till den som en fil (så vitt jag märkt), men om loggan inte är en färgfestival så är PNG onödigt stora.

Tack för hjälpen! Loggan är svart så det är ju ingen färgexplosion direkt ; ) Det blir nog gif då ser det ut som. Några fler tips hur jag ska göra för att det skall se bra ut etc ?

Ursprungligen av malaka:

Några fler tips hur jag ska göra för att det skall se bra ut etc ?

Lägg in bilden i ett inlägg så blir det enklare för oss. Svårt att ge tips i blindo!

Ursprungligen av Linus:

Har det inte bra stöd Mats?

På de maskiner jag använder fungerar det alltid utan problem, dock har jag stött på datorer som inte alls tycker om formatet. Ett exempel är Björnströms jobb-pc med Windows XP Pro installerat. Hans Internet Explorer vägrar läsa PNG filer överhuvudtaget när jag skickar länkar till honom över ICQ. Varför förstår jag inte, det ska ju finnas stöd i IE6? Annars så älskar jag PNG, och hade önskat att GIF dog en kvick död.

  • Medlem
  • 2004-02-26 19:47
Ursprungligen av Mats Björnström:

Hans Internet Explorer vägrar läsa PNG filer överhuvudtaget när jag skickar länkar till honom över ICQ. Varför förstår jag inte, det ska ju finnas stöd i IE6? Annars så älskar jag PNG, och hade önskat att GIF dog en kvick död.

IE hajar inte vad den ska göra med PNG-filer som länkas, däremot funkar det i en html-layout... varför? Tja... kill Bill.

PNG fungerar överallt. Men i IE för PC så klarar den inte av alphakanaler. (blir tokig på det)

1
Bevaka tråden