Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver man "måsvingar"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 08:41

Hej

Jag fick, som jag har sagt i tidigare inlägg, min nya fina iBook i torsdags. Nu har jag en liten fråga som borde vara enkel att svara på.

Jag har tänkt att bla. använda datorn till att koda på och då är det ju bra att kunna skriva alla slags parrenteser (stavning?).
De normala () är ju enkelt eftersom de är utmärkta på t-bordet.
Sedan har vi ju hakarna [] som sitter på samma plats som på ett normalt (PC) t-bord.
Men sedan har vi ju de som jag letar efter "måsvingarna", hur skriver man dem med min iBook? Har ju inget extra t-bord att koppla in.
Sedan om någon vet någon hemsida eller liknande, som man kan konsultera om sådana här frågor, vore det duld värt.
Kan ju vara så att jag inte sökt ordentligt, eller missat någonting helt uppenbart, men jag hoppas på lite konstruktiva svar.

Tack på förhand
/Martin Forsberg aka. Tr0n

Parentes = Shift
Hakar = Alt
Måsvingar = Alt+Shift

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-28 09:07

Om du går in i systeminställningar, internationellt och väljer fliken Indatameny, så kan du kryssa för Tangentborsdvisning. Då bör det dyka upp en liten svensk flagga i menyn (on du har svensk tangentbord). Där kan du välja Visa tangentbordsvisning. Du får upp ett litet tangentbord på skärmen som visar alla aktuella tangenter för det valda typsnittet i den aktuella layouten (Svensk Pro). Trycker du på shift, alt eller shift-alt får du se allt vad som döljer sig bakom dessa kombinationer. Då kan du bla konstatera det Jesper skrev.

Ursprungligen av pichia:

Om du går in i systeminställningar, internationellt och väljer fliken Indatameny, så kan du kryssa för Tangentborsdvisning. Då bör det dyka upp en liten svensk flagga i menyn (on du har svensk tangentbord). Där kan du välja Visa tangentbordsvisning. Du får upp ett litet tangentbord på skärmen som visar alla aktuella tangenter för det valda typsnittet i den aktuella layouten (Svensk Pro). Trycker du på shift, alt eller shift-alt får du se allt vad som döljer sig bakom dessa kombinationer. Då kan du bla konstatera det Jesper skrev.

Jag kan inte hitta den funktionen i 10.3.3, är den borta eller gömmer den sig någon annanstans?

• Medlem
  • 2004-03-21 00:45
Ursprungligen av kitesurf:

Jag kan inte hitta den funktionen i 10.3.3, är den borta eller gömmer den sig någon annanstans?

Den finns där hos mig i alla fall.

http://textdesigner.se/filer/palett.jpg

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 09:38

Man tackar!
Nu kan jag äntligen skriva smilys med mustach igen. :-{)

• Medlem
  • 2004-02-28 12:02
Ursprungligen av Tr0n:

Man tackar!

Den var bra.

Ursprungligen av Tr0n:

Man tackar!

LOL Skönt med en "ärlig förklaring"

T-son

Oki, tackar, jag kollade inte neråt i listan.

Hejsan!
Jag har problem med att skriva rörledningar. Hur gör man?

pipe finns på alt + 7

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-23 15:52

Brukar man inte rita rörledningar? Annars är det väl bara att skriva "rörledningar".

1
Bevaka tråden