Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flerkamera

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program för MacOSX som klarar fler fw-kameror typ SONY PD 150 än bara 1 kamera - vill gärna kunna se minst 3 kameror samtidigt och helst kunna växla mellan dom och spara UTGÅENDE bild som DV PAL 720x576 - gärna då till separat bandare med fw-stöd.

En annan kompleterande variant som jag söker är en switch för FW (knappval för respektive kamera ) med minst 3 ingångar samt EN FW UTGÅNG för koppling till separat FW-bandare. Möjligen behövs någon form av låsning typ genlock eller framestore för att bilden inte ska rulla till i bildövergångarna.

Kommer du på några tankar som kan göra att jag kommer en bit på vägen så vore även detta en pusselbit. T.ex så kan jag vara nyfiken över hur bara 1 av ljudkanalerna från detta automatiskt hamnar till bandaren eller till den slutliga DV-filen.

Kontentan är att kunna producera flerkamerajobb till en maximalt billig kostnad.

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 00:03

Jag tror INTE det finns det, men jag kan ha fel.

Det finns ett app för just det du beskriver, "Live Channel" av företaget "Channel Storm", men jag läste på deras hemsida där det stod:

"Due to a QuickTime limitation only a single DV input can be used at a time."

Du kan ju ta kontakt med dem, de lär veta om det du söker är möjligt på Macen (eller en PC för den delen):
http://www.channelstorm.com/

Annars det väl Video-routers för jobbet? Fast de kostar kanske mer än de smakar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 00:06

Generellt sätt kan man ju säga att du hårdvarumässig lär behöva en jäkla massa firewire-portar som har dedikerad bandbredd per buss. 3 in och 1 ut låter det som du vill ha. Rent hårdvarumässigt borde en G5:a fixa detta, men utifrån Channelstorms uttalande så är hårdvaran kanske inte problemet.

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:22

Kan det vara något liknande detta du eftersträvar, "5 real-time DV streams"? I så fall kanske Avid Express Pro är vad du söker?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:19

Det är lite skillnad på att kunna spela upp x DV-strömmar och att ta in x DV-strömmar och få ut x av dem.

Avid´s förmånga att hantera "up to 5 real-time DV steams" är precis som "up to 9 real-time DV streams" i FCP. Dock har du fortfarande, i vart fall på MacOS så vitt jag vet, 1st DV ström in och 1st DV ström ut åt gången som mest.

Många bra svar, tack! Tittar nu lite på en Videoväxel hos Elfa... är en quadsplit, dvs. som delar upp bilderna till 1 bild. Lite dyrt så jag får nog söka utvecklings stipendium... sedan ska det nog till en A/D-omvandlare för FW så borde jag vara halvägs hemma

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6571.htm

Digital videoväxel ''quad'', färg
Fabr Monacor

Digital videoväxel, ''quad'', med 4 ingångar för anslutning av videokameror, färg eller svart-vit, 1 ingång för videouppspelning och 2 utgångar för monitor och inspelning. Kan användas både i PAL-/CCIR och i NTSC-/EIA-system.
.
Funktioner
—.Samtidig visning av flera, förminskade bilder på samma monitor, ''quad''
—.Sekventiell, automatisk visning av fullbild, ''auto''
—.Möjlighet till ''frysning'' av varje enskild bild i läge ''quad''
—.Möjlighet till förstoring av enskild bildruta vid avspelning
—.Menystyrd inställning av de olika funktionerna som exv kameratitel, kamerasekvens, växlingshastighet, ''frystid'', protokoll etc
—.Programmerbar ingångskänslighet
—.Separata utgångar för delad bild ''quad'' och fullbild
—.4 larmingångar för anslutning av olika typer av sensorer
—.1 larmutgång, relä, normalt öppen
—.Larm vid signalavbrott exv vid kamerafel. Inställbar larmtid
—.Inbyggt, frånkopplingsbart ljudlarm
—.Inbyggt RS232-interface för fjärrstyrning
.
Videoväxeln drivs med 12 volt likspänning från passande nätaggregat (ingår ej).
.
System:
PAL / CCIR, NTSC / EIA

Innivå / impedans:
1 Vt-t / 75 ohm

Utnivå / impedans:
1 Vt-t / 75 ohm

Upplösning:

PAL / CCIR:
720×576 pixlar

NTSC / EIA:
720×480 pixlar

Växlingsintervall:
1–30 s

Larmingångar:
4 st, programmerbara, för hög resp låg nivå

Larmutgång:
1 st, reläutgång, NO, max 2 A 24 V=

Larmtid:
1–99 s

Anslutningskontakter
.
signal:
BNC

larm:
9-polig D-Sub

spänning:
Batterikontakt 5,5/2,1 mm, + i mitt

Matningsspänning:
12 V=

Strömförbrukning:
1 A

Dimensioner:
240×50×170 mm

Vikt:
1,1 kg

• Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-01 11:00

Kanonlänk - fast ack va dyrt det var... trots detta så blir detta en länk som jag kanske kan ha stor nytta av i jobbet... renderar dig en ros i brist på att kharma är bortplockat!

Olle

• Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-01 13:54

Woaw!!! Den var ännu bättre... printade genast en kopia till min tekniska chef, skulle kunna bli ett bra komplement till den mobila satelitsändnings utrustning som vi jobbar med att ta fram.

problemet är väl inte att kunna koppla in flera källor. Jag har spelat in rakt ner på hårddisk via en vanlig mixer. Problemet är att kunna spela in flera videoströmmar simultant och få upp dem på flera tidslinjer. Nästa problem är att man skulle vilja köra alla fyra "timelines" samtidigt och med tex. nummerkanppar klipp mellan dem för att skapa ett liveprogram av flera inspelade kameror. Det är något som Apple gärna får lösa. Helst i ett separat program. Finn ingen anledning att "knö" in detta i FCP enligt min mening.

/TM

Kan dom lösa detta så finns det säkert kunder - drömmen att på en PB 12" klippa mellan kamerorna ligger för min del i alla fall högt upp på önskelistan. Skulle gärna se att den sparar 4 separata kameror samt en preliminär Masterkopia... vill i efterhand kunna putsa vissa klipp som inte blev bra. I programmet vill jag även kunna hämta färdigredigerat material från en egen bin, skulle även kunna vara stillbilder med alfa-kanaler för dubbelkoppiering - typ namnskyltar och grafik. Får väl fortsätta drömma om detta

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 13:56

Det borde ju inte vara så svårt att fixa. På en PowerBook, kanske, men inte på en stationär G5:a. Där kommer bara problemet att QuickTime måste stödja flera DV källor parralellt och att du lär behöva flera FireWire kort för att fördela bandbredden ordentligt. Troligen är inte marknaden så stor - annars borde lösningen finnas.

1
Bevaka tråden