Enklaste metoden är att byta skal till zsh (inte oävet). Det ger åäöÅÄÖ. Sedan ska man noga följa Terminal-hjälpens ide om vad som ska vara förprickat och inte förprickat i Fönsterinställningarna.
För X11 valde jag att mappa om "enter"-tangenten eftersom man har samma funktion i "retur"-tangenten. Jag lade in i min .zshrc en rad
xmodmap -e "keycode 108 = Mode_switch"
så fick motsvarigheten till Alt_R / Alt_Gr / Mod1 som oftast mappas om till just Mode_switch i Linux/Unix hamna på "enter"-tangenten. Det kan vara lite olika på olika tangentbord på iBook så jag använde programmet xev för att se vilken tangentkod som skickades då jag tryckte på tangenten jag valde, i mitt fall 108.
Förresten valde jag zsh som shell i X11 också - av lathet eftersom jag inte behövde göra mer då.
Sedan bootade jag om in i Yellowdog och si .... samma recept fungerade rakt av i bash under YD.
Yellowdog har jag för en del program som fungerar bra i Linux och som jag är van vid att ha tillgängliga. Därför har jag en HFS+-partition med alla data på så att den är fullt tillgänglig både från Yellowdog och från MacOSX. Eftersom det inte är journalförande synkar jag med linuxservern varje hel timme som jag är uppkopplad på något nätverk. Så har jag kopia på alla viktiga data. Eftersom jag synkar mot en icke-Mac görs det med linuxprogramvara och alltså bara då jag bootat YD.