- Gäst
- Oregistrerad ●
Mitt svar är nej.
Visst går det, men om du ska använda den så går det inte. Anser jag. Men andra här kommer nog säga att det gå alldeles utmärkt...
Kan man vinna Monte Carlo-rallyt i en SAAB V4?
Jajamensan, det kunde man... 1963.
Vän av ordning önskar pepåka att det var inte V4 utan wrndndndndn 3cyl 2-takt med tre förgasare (m.m. - fanns även som produktionsbil vid tilläggsnamn 'monte carlo')
Saab sport tvåtakt , en kromlist nedtill på dörren, Saab Monte carlo V4 , två kromlister nedtill på dörren....
Skönt att alltid ha en vän av ordning i närheten, så man inte får för sig en massa strunt.
Jag kör 10.2 på en iMac G3/233 utan några som helst problem. Panther skulle gå ännu bättre, men jag har inte det installerat pga för liten HD.
Dock kör jag Panther på en iMac G3/350 varje dag och det funkar jättebra.
Så om du kan installera det på en dator så ska du göra det tycker jag.
Installerat minne i i iMac G3/233 är 256 MB, vilket också är maximum.
I iMac G3/350 är det 512 MB.
Det stämmer ju inte. Max minne i en iMac 350 är 1 gb. Allt annat är en myt. Jag har 1 gb i min iMac 400. Jag tror inte heller att 256 är max för en iMac 233; varför skulle det vara det?
10.3 snurrar bra på en iMac 233 256/6 hos mig oxå…
Lite korta badbollar, men ingen fara…
Förvånansvärt bra faktiskt…
Samma uppsättning här...
Tycker också det snurrar på ok. Den står i vardagsrummer och iofs använder jag den bara för mailkollande, lite surfande men ffa för att strömma mp3:or till stereon. Men som sagt, för det funkar det helt ok.
Maxa ram så kanske du kan ha den som en eklare filserver eller liknade. Jag har instalerat OSX på ett flertal gamla Macar och upplever att brytgränsen för godtagbar prestanda är (enligt mig) G3 400Mhz. Fast det är rent subjektivt då förståss...
Jag kör Panther på en beige G3 266 utan problem. Det är faktiskt så jag till och med tycker att det går lite snabbare än 9.2. Dock var det ganska svårt att få installationen att lyckas.
Jag kör jaguar på min G3/233 och det rullar bra, om än lite långsamt. Skulle gärna köra Panther men vad jag förstår måste jag skaffa både nytt grafik- och usbkort. Det känns lite onödiga utgifter - om nån inte vill sälja till en symbolisk summa förstås :).
Ni som lyckats med Panther på gamla "omöjliga" maskiner - var läste ni hur man gjorde?
Jag kör jaguar på min G3/233 och det rullar bra, om än lite långsamt. Skulle gärna köra Panther men vad jag förstår måste jag skaffa både nytt grafik- och usbkort. Det känns lite onödiga utgifter - om nån inte vill sälja till en symbolisk summa förstås :).
Ni som lyckats med Panther på gamla "omöjliga" maskiner - var läste ni hur man gjorde?
Du behöver inte sätta något extra kort, det ska troligen funka ändå.
På ett ungefär så ska du göra så här:
1. Börja med att ladda ner programmet XPostFacto från http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168
2. Mata in första CD:n för Panther och öppna XPostFacto. Nu ska du välja hårddisk att installera på, detta spelar egentligen ingen roll för du väljer hårddisk igen när datorn startat upp. Jag var tvungen att ha ett tidigare OS X på en annan hårddisk en den jag valde som installations disk (Det är ju inte nödvändigtvis så att det blir lika även för dej). Jag valde sedan den andra hårddisken som 'helper' (väljes från en lite popupmeny).
3. Klicka nu på options knappen och välj input som 'keyboard' (tror att det var så den hette, du ska i alla fall inte välja modem eller printer). Under Output så väljer du ditt grafikkort, den heter ATY,mach64_3DUpro om det är original grafikkorten du använder. Se till att alternativet auto-boot? är i kryssat för annars måste du skriva boot varje gång du startar datorn.
4. Nu kan du stänga options för att klicka på 'install from CD'. XPostFacto kopierar nu några filer till hårddisken från CD:n för att sedan starta om. Om allting har gått rätt så ska datorn nu starta upp från CD-skivan. Den vanliga installationen visas nu och det är bara att följa anvisningarna. När detta är färdigt så startas datorn automatiskt om.
5. När datorn startas kan det hända att den startar upp från OS 9 igen. Då kan du behöva zappa p-ram. Håll inne cmd+alt+p+r när datorn startas och låt startplånget ljuda två gånger. Öppna sedan XPostFacto (om den startade i os 9) och starta via den om från det panther som du just installerade. Se till att nu ha Cd nr 2 instoppad i CD-läsaren.
6. När datorn startas från X så öppnas installeraren och om du inte redan har stoppat in CD 2 så ombedjes du att göra det nu. Nu installeras lite till grejer till, bland annat diverse språk. När installationen är klar så kan börja arbeta med panther.
Grejt! Har inte kollat sidan på ett tag - typ december - och missat att det nu går. Får testa i helgen alltså. Funkar det så funderar jag på att övertala en bekant att lägga in det på hennes maskin också - fast måste nog skaffa mer minne till den maskinen (64Mb...).
Tackar! Läste på XPostFacto att de rekommenderar att partitionera hårddisken i tre delar. Nu sitter jag på en rev 1, som inte klarar mer än åtta GB, (har en 12GB) och tänkte passa på att stycka den i ytterligare en del när jag ändå håller på. Men jag lyckades aldrig installera os9 på andra partitionen förut.
Så här tänkte jag göra:
1. Installera os 9 på en Jaz-skiva
2. backa allting
3. Partionera om
4. lägga in os9 på andra partitionen
5. lägga in XPostFacto
6. följa ovanstående råd
7. Meddela omvärlden att en åtta år gammal dator kan köra Panther!
Några ideer om detta är vettigt eller ej?
Tackar! Läste på XPostFacto att de rekommenderar att partitionera hårddisken i tre delar. Nu sitter jag på en rev 1, som inte klarar mer än åtta GB, (har en 12GB) och tänkte passa på att stycka den i ytterligare en del när jag ändå håller på. Men jag lyckades aldrig installera os9 på andra partitionen förut.
Så här tänkte jag göra:
1. Installera os 9 på en Jaz-skiva
2. backa allting
3. Partionera om
4. lägga in os9 på andra partitionen
5. lägga in XPostFacto
6. följa ovanstående råd
7. Meddela omvärlden att en åtta år gammal dator kan köra Panther!
Några ideer om detta är vettigt eller ej?
Tänk på att 8GB inte är 8GB (1024 är inte 1k) - så välj 7.2GB ungefär till OSX-partitionen, och se till att ha den partitionen först på skivan!