Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC->Mac brådis

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 15:10

Tjena!

Min G5:a 1.6ghz anlände precis Nu undrar jag om det finns en möjlighet att koppla macen till pcn via firewireporten o göra backup på så sätt? Jag antar att det inte funkar med nätverk om man inte har en hub? Det är lite bråttom eftersom jag förmodligen säljer min PC ikväll

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 15:16

Du kan koppla ihop med valfri nätverkssladd - mac:en har autoswitch...
Jag har noll koll på FW-nät på peze tyvärr.

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 15:44

Firewirenätverk mellan mac och pc fungerar på samma sätt som en direkt koppling via ethernet, i princip det enda som skiljer är kabeln.

På macen går du in på nätverksinställningar -> nätverksportsinställningar ->klicka på NY, döp din nya anslutning till valfritt namn, välj sedan firewire från rullgardinsmenyn.
Ställ sen in ipadress under tcp/ip för firewire .
Gör sedan motsvarande inställningar på din pc, sedan är det bara att ansluta åt ena eller andra hållet.

Hmm... förlåt en novis fråga men får man inte problem med FAT32 och HFS+ ??? Mountas verkligen volymerna ??? Ställer fråga pg.a att någon på 99mac för en tid sedan ville kunna ansluta en FW-disk ( HFS+ ) till en Windowsburk. Drar mig till minnes att Apple under en kort tid hade ett program för att köra fw-nätverk men att detta drogs tillbaka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 16:33

Olle, nej filsystemet blir inget problem då operativet "delar ut" resurser till nätverket.
Det blir något i stil med NTFS/FAT32 -> Windows -> SMB/CIFS (nätet) -> Mac OSX -> HFS+
och då båda systemen pratar SMB / CIFS så blir det den gemensamma nämnaren som gör
att de kan dela information mellan varandra...

Tack - tror du att det räcker att man ställer in det på macen om man vill flytta t.ex .Mov filer från WinXP. Frågar för att jag misstänker att man på jobbet har spärrat en del möjligheter. Kan iof se att det i Nätverksanslutningar finns aktiverat "1394 Connection". Local Area Connection har sitt DHCP utdelat så att jag kan se själva IP-nummret.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 20:08

Tack för hjälpen! Macen har alltså anlänt, PCn är numera såld. Allt gick bra. There's no turning back now...

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-03-01 23:07

Grattis...

Välkommen!

Så det går att sälja begagnade pece-ar ändå...

Lustigt. Har fortfarande inte fått min gamla beiga häck såld... Så den sitter i husarrest i en garderob tills vidare.

1
Bevaka tråden