Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AD-omvandlare på konsumentnivå

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en liten iBook på ingång och kommer att ha den vid stereon och TV'n som en "digital mediahub".
Men den saknar ljudingång och jag vet att jag kommer att vilja digitalisera delar av vinylsamlingen längre fram. Då funderade jag såhär:
1. En Griffin iMic kanske
2. Ett USB M-audio 7.1 kort. Då får jag både surround OCH en ljudingång.

Men hur är det med digitaliseringen? Blir det direkt dåligt eller... Vilken skulle i så fall vara bäst?

Jag är ju gammal audiofil och tycker i många fall att vinyl låter bra mycket finare än dagens CD-skivor. Tänkte läsa in det som AAC i hög samplingsfrekvens. Synpunkter på det?

Det får inte kosta en förmögenhet.

Många frågor på en gång blev det... :rolleyes:

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-03 10:25

Ett alternativ till M-Audio (ca.4000kr) är ESI Waveterminal U24 (ca.3000kr). Det här är ett ljudkort för USB för både MAC och PC. 24-bitars filformat, en bra hörlursförstärkare och liten i storlek.

Annars kan du ju sätta in ett Audiophile 2496 (ca.1700kr) i din stationära G4:a och föra över filerna till iBooken.

Men du behöver nog förstärka signalen från skivspelaren innan den går in i ljudkortet. Du behöver även ett program för att spela in aiff-filer på hårddisken. Ofta följer det med något light-program när man köper kort. Det duger. Har du kunskapen kan du köra brus- och knasterreducering på skrapiga vinylplattor och dra upp nivån.

När du skapat aiff-filer av dina vinylspår kan du konvertera dem till AAC i tex iTunes.

/Conny

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-03 10:41

Jag har en Griffin PowerWave som är ett kombinerat ljudkort och förstärkare. Den har riktiga phonokontakter för ljud in och ljud ut samt fungerar utmärkt ihop med Griffins programvara Final Vinyl.
http://www.griffintechnology.com/products/powerwave/

M-Audio Transit är kanske ett bättre alternativ. Finns hos Macoteket som åtminstone tidigare sålde Griffin PowerWave.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-03 10:48
Ursprungligen av Macus:

Jag har en Griffin PowerWave som är ett kombinerat ljudkort och förstärkare. Den har riktiga phonokontakter för ljud in och ljud ut samt fungerar utmärkt ihop med Griffins programvara Final Vinyl.
http://www.griffintechnology.com/products/powerwave/

Verkar vara en liten trevlig manick. Men det fanns inga specifikationer på hemsidan så man får väl reservera sig.

/Conny

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-03 10:51

>>Conny
Den passade mig perfekt eftersom jag på köpet fick en förstärkare på 2 x 10 watt som driver mina Apple Pro speakers. Min gamla Sawtooth har som bekant inte stöd för de högtalarna från början.

Men PowerWave jobbar inte med 24 bitar.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-03 10:58
Ursprungligen av Macus:

...Men PowerWave jobbar inte med 24 bitar.

Det är ju synd, fast det kanske inte spelar honom någon roll eftersom målet ändå verkar vara att spela in CD-skivor och bygga upp ett AAC-bibliotek.

/Conny

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-03 11:13

Sedan vill det ju till att ha en bra skivspelare och gott om tid. Frågan är om det inte är enklare att köpa in CD-utgåvorna av de skivor som finns utgivna. Då kan man ju t o m satsa på SACD eller DVD-Audio.

Men ibland är ju resan viktigare än målet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 11:25
Ursprungligen av Macus:

Sedan vill det ju till att ha en bra skivspelare och gott om tid. Frågan är om det inte är enklare att köpa in CD-utgåvorna av de skivor som finns utgivna. Då kan man ju t o m satsa på SACD eller DVD-Audio.

Men ibland är ju resan viktigare än målet.

Ja, eller låna på biblioteket
Håller med, att digitalisera vinyl är väldigt tidsödande jämfört med CD, särskilt att se till att spårmarkeringarna ligger rätt brukar ta lååång tid.

Tack för alla svar. Det verkar som om jag ska satsa på att försöka hyra en shysst utrustning och bara "mata på" med vinylen. Sen kan jag dela upp det i spår längre fram. Jag inser att det blir en del jobb.

Anledningen till att jag vill digitalisera från vinyl är att en hel del av plattorna inte finns och förmodligen inte heller kommer att finnas på CD. Sen så är ju "resan" en del av det hela. Ett annat skäl är att jag vill ha en bättre digital kvalitet än vanlig CD.

Jag har en rätt så OK direktdriven, tung vinylsvarv och kommer att plocka ljudet från en lågnivåutgång från min NAD-stärkare. Någon separat RIAA-enhet behövs alltså inte.

Men vad jag förstår så är det där M-audio kortet för 7.1 ljud (1100.-) inte heller att tänka på.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 11:46

Visst lär det vara tidsödande att digitalisera vinylskivor, men å andra sidan har jag en bunt vinyler som aldrig lär komma som CD, vad göra??? Då finns inga alternativ om man vill kunna lyssna på den musiken på annan plats än där vinylsvarven står. Vidare så låter en hel del CDs med musik som förut fanns på vinyl riktigt illa. Jag har hört att man till och med ibland bara använder vinylmastringsbanden när man producerar en CD.

Jag har blivit lite konfunderad över denna tråd hittintils, då man pratar om audiofili och i mitt tycke budget utrustning samt komprimerade ljudfiler i samma andetag. Jag tror det är bäst att bestämma sig för vad man igentligen vill ha, billig lösning eller utmärkt ljud. Svårt att uppnå bägge målen med samma budget. Billiga prylar, oftast får man vad man betalar för.

Komprimerade ljudfiler låter sällan lika bra som orginalen. Å andra sidan spelar komprimering kanske inte så stor roll, beroende på vilken utrustning man tänkt spela upp filerna på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 11:22
Ursprungligen av Svante S:

Hej
Jag är ju gammal audiofil och tycker i många fall att vinyl låter bra mycket finare än dagens CD-skivor. Tänkte läsa in det som AAC i hög samplingsfrekvens. Synpunkter på det?

Har Du några som helst krav på ljudkvalitet går iMic bort... har dock inget bättre att komma med mer än dyra musikerljudinterface. Vad gäller komprimeringen ska det inte vara någon större fara med kvaliteten. Du kan ju testa att digitalisera några CD-skivor först och kolla om de låter OK i den bitrate Du tänkt Dig.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-03 12:15

Rubriken var ju AD-omvandlare på konsumentnivå. Då får man ju göra det bästa som går med begränsade resurser.
Min erfarenhet är att det går att nå ganska bra resultat om skivspelaren och pickupen samt LP-skivorna håller bra kvalitet. Givetvis är ett 24-bitars ljudkort att föredra framför ett 16-bitars. M-audios ljudkort är därför bättre än Griffins iMic och PowerWave. Men också lite dyrare.

Man måste inte komprimera ljudfilerna om man inte vill. Det går ju lika bra att bränna ner AIFF-filerna på CD.

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 11:51
Ursprungligen av Macus:

Rubriken var ju AD-omvandlare på konsumentnivå.

Det är just sådana rubriker och trådöppningar som gör det så svårt att veta vilken prisnivå man skall lägga tipsen på om det inte skrivs något om budgetens storlek. För vad är egentligen konsumentnivå? Vem avgör mellan vilka belopp det uttrycket rör sig? Jag själv är konsument, och inte alls särskilt extrem i val av "ljudleksaker" tycker jag, men jag kommer ändå (alltid?) kalla de produkter jag köper för konsumentprodukter.

Vad som är budget för mig kanske är high tech för en annan, och tvärt om. Med andra ord, alla är vi olika, med olika preferensramar, därför skulle det ju vara utmärkt om alla som vill ha köpråd kunde ge någon liten indikation på inom vilket prissegment de vill röra sig.

Ursprungligen av Jörgen U:

Det är just sådana rubriker och trådöppningar som gör det så svårt att veta vilken prisnivå man skall lägga tipsen på om det inte skrivs något om budgetens storlek. För vad är egentligen konsumentnivå? Vem avgör mellan vilka belopp det uttrycket rör sig? Jag själv är konsument, och inte alls särskilt extrem i val av "ljudleksaker" tycker jag, men jag kommer ändå (alltid?) kalla de produkter jag köper för konsumentprodukter.

Vad som är budget för mig kanske är high tech för en annan, och tvärt om. Med andra ord, alla är vi olika, med olika preferensramar, därför skulle det ju vara utmärkt om alla som vill ha köpråd kunde ge någon liten indikation på inom vilket prissegment de vill röra sig.

Okej, got the message:
Ett 7.1 Ljudkort från M-audio (Sónica Theatre) går på ca 1100.- med moms. Typ så mycket mer hade jag nog inte tänkt lägga ner.

Ju mer tips jag fått deso mer funderar jag på att jag i stället ska hyra/låna en fin A/D-omvandlare och digitalisera in massor en helg eller så.

1
Bevaka tråden