Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

engelska namn i finderfönstret

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 23:19

har precis lagt in panther (arkivera o installera över jaguar)
och nu står det "network" och "applications" etc. i "menyn" till höger.. medan allt annat är på svenska
även mapparna "users" etc direkt på hd:n står på engelska..
ingen stor grej, men på ibooken är allt på svenska...
varför? hur åtgärda?

//j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 23:45

Det där orsakas av en elak bugg i Panther. Välj Finder > Inställningar > Avancerat och avmarkera "Visa alla filnamnstillägg".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 23:49

tackar för snabbt svar..

men vad gör det där alternativet jag bockade av egentligen?

//j

Det gör att t.ex en fil som heter "minbild.jpg" istället heter "minbild", det är alltså det sk. "suffixet" som mer hör hemma i pc-världen inte blir synligt. Kan vara bra att ha förbockat när man snickrar webbsidor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-03 00:26

ok,
kunde jag nästan räknat ut..
men buggen är att det inte ska ha något med "lokaliserade" svenska filnamn?
så just nu går det altså inte att ha svenska namn och filändelser samtidigt?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-03 09:35
Ursprungligen av johelo:

så just nu går det altså inte att ha svenska namn och filändelser samtidigt?

Jo, men du måste ställa in det på per-fil-basis. Finns det en filändelse så kan du ta »Visa info« på filen och kryssa ur rutan »Göm filnamnstillägg« under »Namn och filtillägg«.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 01:25

Korrekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 13:07

oj..det var en taskig bugg. hände mig nu också. gäller detta alla eller är det bara under vissa omständigheter som denna bugg visar sitt fula tryne? jag skulle väldans gärna se alla filtillägg automatsikt. finns det någon fara i att köra med de engelska finderfönstret tro? när jag skapade en ny användare och loggade in så visades finderfönstret och mapparna korrekt. får en ju fundera på om det inte är någon inställningsfil som kan slängas eller så. annars får man väl leva med olika språk om det inte ställer till det vid installationer av program å dylikt. (har nämligen trista problem med quark efter att jag körda in panther, men det tar jag i en annan tråd)

1
Bevaka tråden