Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var komer namnet Macintosh ifrån?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 14:40

Varför kallar Apple sina datorer för "Macintosh"?

Tänkte Apple göra flera serier av datorer från början?

Varför inte bara döpa sina datorer till iApple? Eller PowerApple?

Ursprungligen av Foxfire:

Historien hur det gick till vet jag inte, Men konkret är det enkelt:
Det finns en äppelsort som heter Macintosh.

(Man kan ju vara glad att det inte blev "Ingrid Marie" eller "Granny Smith")

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 16:47
Ursprungligen av Svante S:

Historien hur det gick till vet jag inte, Men konkret är det enkelt:
Det finns en äppelsort som heter Macintosh.

(Man kan ju vara glad att det inte blev "Ingrid Marie" eller "Granny Smith")

Vill inte vara petig Men den äppel sorten heter Makintosh Eller Mackintosh.. hehe

Ursprungligen av Alle:

Vill inte vara petig Men den äppel sorten heter Makintosh Eller Mackintosh.. hehe

Nice try, men ska man vara petig ska man nog ha rätt också

McIntosh ska det vara:

My primary role in this matter was to create the Macintosh project. I named it for my favorite kind of eatin' apple, the succulent McIntosh (I changed the spelling of the name to avoid potential conflict with McIntosh, the audio equipment manufacturer).

Jef Raskin about the history of the Macintosh

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 18:42
Ursprungligen av Adrian B:

Nice try, men ska man vara petig ska man nog ha rätt också

McIntosh ska det vara:

My primary role in this matter was to create the Macintosh project. I named it for my favorite kind of eatin' apple, the succulent McIntosh (I changed the spelling of the name to avoid potential conflict with McIntosh, the audio equipment manufacturer).

Jef Raskin about the history of the Macintosh

Aj! Tusan! Jag trodde att jag var rätt...

Aja, man kan inte alltid ha rätt :rolleyes:

Men jag har för mig att det finns ett ord some heter det ?

• Medlem
  • 2004-11-08 18:27
Ursprungligen av Alle:

Aj! Tusan! Jag trodde att jag var rätt...

Aja, man kan inte alltid ha rätt :rolleyes:

Men jag har för mig att det finns ett ord some heter det ?

Ordet mackintosch betyder regnrock/-kappa på engelska efter uppfinnaren Charles Mackintosh som uppfann plagget i Skottland nån gång på 17-1800-talet.

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 23:26

Har hört nått om att det blev lite för roligt när Lisa fick en mus och att de därför bytte namn. Vet doch inte om detta är sant.

Ursprungligen av Per S:

Har hört nått om att det blev lite för roligt när Lisa fick en mus och att de därför bytte namn. Vet doch inte om detta är sant.

På svenska kanske, men engelska?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 10:10

Citerat från www.apple-history.com om varför Apple blev just Apple...

Steve Jobs had worked during the summer at an apple farm, and admired the Beatles' record label, Apple. He also believed Apples to be the most perfect fruit. He and Steve Wozniak were trying to figure out a name for their new company, and they decided that if they couldn't think of one by the end of the day that was better than Apple, they would choose Apple. They couldn't think of anything better, so on April 1, 1976, Apple Computer, Inc. was born.

...och ett utdrag ur en artikel i tidningen "Byte" nummer 8/84 med några av grabbarna bakom Macintosh.

To give a little history, I had a conversation with Mike Markulla long before this about wanting to make a low-priced machine. A concept called “Annie” was developing then, and he said, “Can you design a machine to sell for $500?” I came back a week later and said, “Not one that would really be functional, but I can design one to be sold for $1000.” I didn’t like the names Annie or Lisa – that is a sexist kind of approach – so I proposed that Apple name projects after varieties of apples, and I called mine Macintosh.

HOWARD: Sort of a fruitist attitude.

RASKIN: Steve Jobs had named the company Apple so you get started off on a fruit image. There was a Pippin for a while and some other internal apple names.

-Torkel

Ursprungligen av Foxfire:

Apple-burkarna (Apple I/II/IIe/IIc/IIgs, Apple III) slutade tillverkas under 80-talet. Macarna byggde inte på den plattformen, så därför placerades de i en egen produktlinje. Under tidigt 80-tal fanns även en tredje serie, Lisa, men eftersom Lisa-maskinerna var gräsligt dyra och sålde väldigt dåligt lades den plattformen ner ganska omgående. Sista Lisa-modellen hette för övrigt Macintosh XL och körde samma operativsystem som Macarna.

Ursprungligen av Samuel K:

Sista Lisa-modellen hette för övrigt Macintosh XL och körde samma operativsystem som Macarna.

Inte riktigt samma - utseendemässigt samma men bättre funktionellt sett,
Preemptive multitasking, universellt klippbord (man kunde kopiera från vilket program som helst och kopiera in i vilket program som helst - de var inte så många men ändå).
Avdelning nostalgi: Man var dessutom tvungen att montera isär den då och då, spreja kontaktsprej i alla kontakter, vänta en timme och montera ihop den igen. Sen gick den bra igen.
Långt före (OS-mässigt) men dyr.... suck.

Senast redigerat 2004-03-04 20:32
  • Medlem
  • 2004-03-04 16:56

Hjärnan bakom Macintoshen, Jef Raskins, uppkallade den helt enkelt efter sitt favoritäpple.

http://www.wired.com/news/mac/0,2125,61795,00.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 18:53

Det skulle vara konstigt om en av ett företags produkter hette samma sak som företaget, tycker jag.
Apple gör ju inte bara Macintosh, utan även iPod, skärmar, programvara mm. Så Macintosh är inte synonymt med Apple.
Macintosh är väl snarare en typ av dator. När det fanns Mac-kloner, så var det ju också Macar, fast inte från Apple.
Alla PC-burkarna kallas inte för IBM-datorer bara för att det var IBM som gjorde dem i början, utan PC är en sorts dator helt enkelt.

Ursprungligen av Rajje:

Det skulle vara konstigt om en av ett företags produkter hette samma sak som företaget, tycker jag.

Apples första dator hette just Apple...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 15:59
Ursprungligen av Adrian B:

Apples första dator hette just Apple...

Ja, fast det var ju när datorn Apple var det enda som Apple gjorde. Då är det OK om produkten heter samma sak.

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-06 16:52

Macintosh

Macintosh [mä´kin-], persondator (uppkallad efter en äppelsort med namnet M.) lanserad av det amerikanska datorföretaget Apple år 1984, med föregångaren Lisa (1983). M. utmärks av en genomtänkt grafisk användarkontaktyta, där program och data representeras med ikoner. Operativsystemet presenteras som en skrivbordsyta, där man med pekverktygets, musens, hjälp kan utföra operationer på sätt som är avsedda att upplevas som intuitiva. En avgörande roll spelar de riktlinjer för programutformning som har gjort att nästan alla Macintoshprogram har ett enhetligt utseende och likartade basfunktioner; härigenom underlättas inlärning och brett utnyttjande av programvara. Idéerna bakom M. kommer i huvudsak från det arbete som bedrevs vidforskningslaboratoriet Xerox PARC i Kalifornien under 1970-talet, med nyckelord som objektorientering och betoning av människa-dator-interaktion. M. blev stilbildande under 1980-talet och ett liknande arbetssätt spreds senare till IBM-PC-världen genom Microsofts programvara Windows.
Källa: NE.se

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-06 16:56

...och för den som orkar med mer nutidshistoria...

Apple

Apple, eg. Apple Computer Inc., Cupertino, Kalifornien, amerikanskt multinationellt företag inom persondatorområdet. A. grundades 1977 av Steve Wozniak och Steve Jobs. Bakgrunden till etableringen var utvecklingen inom mikroelektroniken, som möjliggjorde persondatorn. A:s första kommersiellt marknadsförda modell, Apple II, fick ett mottagande på marknaden utan motstycke inom branschen. Med den uppföljande Apple II+ (1979) – med attraktivare formgivning, kraftigt utökad minneskapacitet och en speciellt anpassad skrivare – fullföljdes försäljningsframgångarna och A. kunde etablera sig som ett ledande branschföretag med stark ställning inte minst i Europa. Fortsättningen blev mera problemfylld. Apple III beslogs med en mångfald felfunktioner; 1983 kom Lisa som introducerade musen som styrhjälpmedel vid dataoperationer, men försäljningen blev inte den förväntade. Detta berodde bl.a. på konkurrens från företagets egen lansering (1984) av Macintosh med processorer från Motorola, men med ett helt nytt – och mycket användarvänligt – operativsystem från A:s utvecklingsavdelning. Samtidigt började konkurrensen hårdna, inte minst från branschjätten IBM, som dessförinnan inte i någon högre grad engagerat sig i persondatorsektorn. Detta fick A. att 1988, för första gången, anpassa egna program för kommunikation med IBM-baserade system.

A. har sedan 1990-talet utvecklat avancerade system för nätverk inom företag, utbildningsväsende samt för vetenskapliga och konstnärliga projekt. Om A:s verksamhet har ibland sagts att den imponerande kreativa potentialen inte alltid har motsvarats av samma skicklighet i fråga om förståelse för och kunskap om marknadens sätt att fungera. Genombrottet för Microsoft Windows på PC-datorerna efter 1990 försvagade A:s position på persondatormarknaden och företaget kom i djup kris. Det återtog dock sin ställning genom ett antal innovationer både vad gäller maskin- och programvara i slutet av 1990-talet. Uppsvinget sammanföll med att Steve Jobs 1998 återkom som företagsledare efter en bortavaro på mer än tio år. A. hade 2002 en omsättning på 5,7 miljarder US dollar och antalet anställda var ca 11.000.
Källa: NE.se

Jag har ingen aning om det finns något samband med Arts and crafts Arkitekten Rennie Mackintosh (Mcintosh föredrog han själv), som var en nyckel person i modern briittisk arkitektur i början av 1900 talet. Men det är kanske lite väl långsökt, jag tänkte mer på den designmässiga aspekten på datorerna...

Jag vill minnas att det (på den tiden det begav sig) skrevs artiklar om att Apple köpte upp en respekterad brittisk tillverkare av någon slags hårdvara. Och att det företaget hette "McIntosh" eller liknande. Snacket kring detta skulle då ha varit att Apple, efter fiaskot med bland annat Apple III, behövde ett mer positivt laddat varumärke vid lanseringen av sin nya persondator.

Om jag minns rätt, och om detta är sant, slås man av hur totalt borttvättat ur historieskrivningen det verkar vara. Söker man på nätet hittar man ju bara referenser till Raskins "favoritäpple".

Möjligen är det sant alltihop, fast med modifikation. Kanske behövde Apple köpa den brittiska firman just för att skaffa sig rätten till det varumärke man ville ha.

Ursprungligen av johlson:

Jag vill minnas att det (på den tiden det begav sig) skrevs artiklar om att Apple köpte upp en respekterad brittisk tillverkare av någon slags hårdvara. Och att det företaget hette "McIntosh" eller liknande.

Nä, det stämmer knappast.

Ursprungligen av thevil:

Nä, det stämmer knappast.

Nej, antagligen blandar jag ihop det med historien om att de INTE kunde döpa datorn till McIntosh, för att undvika sammanblandning med en känd tillverkare av ljudutrustning.

Det skulle hursomhelst vara svaret på frågan varför macen är döpt efter en äppelsort, men inte stavas på rätt sätt.

1
Bevaka tråden