Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

undertexter till vlc

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 21:42

hur lägger man till undertexter på vlc? jag laddade ner undertexter från divxsweden och öppnade dem samtidigt som filmen men det funkade inte...så, experter! vad ska jag göra?

"Load subtitles file" funkar fint, för mig. Prova lite olika versioner utav VLC och MPlayer. Vissa funkar bra andra inte. Jag använder 0.7.0. Lycka till.

...och glöm inte att aktivera undertexten i menyn Video > Subtitles track.
Om du inte har möjlighet att aktivera här (nedtonat) så är ngt fel – ej fungerande format eller så har texten hämtats in på fel sätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 23:10

ahaaa det var nog det... tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-07 23:08

Tack för det! Började nästan misströsta...

jag har inga problem med att ladda subs track i menyn, men de kommer ändå inte fram i bild. Vad är det jag missar? Har förresten exakt samma problem med MPlayer, det går att ladda subs enligt konstens alla regler men JAG SER DEM INTE...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 22:03

Stinky: För mig hjälpte Incognitos inlägg. Man måste först ange en undertextfil samtidigt som man öppnar filmfilen. Sen måste man gå in i Video-menyn och välja Track 1 i undermenyn Subtitle Track.

Känns inte det VÄLDIGT onödigt att man måste göra detta?

dala:
Jo, men jag får inte fram Subtitle Track i menyn, that's the prob.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-10 13:30

Någon som vet hur man kan få "svenska" tecknen att funka i mPlayer eller vlc?

Ursprungligen av Max Wik:

Någon som vet hur man kan få "svenska" tecknen att funka i mPlayer eller vlc?

Byt textencoding.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-11 09:18
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Byt textencoding.

Till vad?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-04 16:08
Ursprungligen av Max Wik:

Till vad?

Byt till ISO-8859-1

Det löste mina problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-12 19:20

Och hur får man kursiv text att visas korrekt? Vid kursiv text står det: "<i>xxx xxxxxx xx xxxxxxx xxx<i/>". Någon som vet en lösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-26 12:34

Om undertextfilen heter samma som filmfilen (innan punkten) så känner VLC automagiskt igen filen när man öppnar filen. Det räcker då med att välja
Video -> Subtitle Track -> Track 1

Ursprungligen av flojon:

Om undertextfilen heter samma som filmfilen (innan punkten) så känner VLC automagiskt igen filen när man öppnar filen. Det räcker då med att välja
Video -> Subtitle Track -> Track 1

Det fungerar inte för mig. Jag hittar heller inte något menyval för att ladda sub-fil i VLC...

Tackar! Jag har bara kört med kommando-o...
Men felet kvarstår, jag får ändå inte upp texterna, inte i Subtitle Track menyn heller.

1
Bevaka tråden