Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-Out med Imac utan Tv-out-utgång? går det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kära vänner!!

Skaffade en Imac för ett tag sen, den är finfin!
Problemet är att jag vill kika på fim via tv:n, och min version saknar tv-out utgång. Finns det något sätt att kringgå detta? Nåt fiffigt tillbehör?

Tacksam för er hjälp!

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 16:33

vilken sorts iMac har du köpt? Det finns lite olika som har olika tillvägagångssätt att fixa detta på.

Det är en Imac 15" tft 800mhz G4 globe.
Jag kör OSX 10.3.2

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 16:48

Averkey lite

kan funka om du har en vanlig vga port och usb port ledigt

Jag har ju en sån minivga port på baksidan. Har usb portar ledigt ochså, hur gör man?

Ahh okej, missade länken först...Tack för tipset!

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 20:28

du behöver kanske en adapter så din mini-vga blir en vanlig vga. men det trodde jag att det följde med i iMac paketet.

Det finns väl en Apple-adapter för Mini-VGA -> S-video/RGB, men den kanske inte funkar till 15".

Har en sådan till min 17", funkar klockrent

• Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-07 18:43

Håller på och försöker få en mini-vga > S-video/composite adapter att funka med en iMac 800 "15. Går inte så bra, jag får en väldigt förvrängd bild på TV skärmen när jag kopplar den till burken med en composite kabel. Tror inte en S-video kabel skulle ge bättre resultat, vet någon om detta överhuvudtaget kan funka, och om inte, varför?

/H

Att omvandla en VGA-signal till en videosignal, vare sig det är komposit eller S-Video, är ganska vanskligt. Signalkvaliteten är redan från början dålig, och den signalen (som är ganska högfrekvent) ska sedan filtreras till oigenkännlighet för att TV:n ska kännas vid den. Resultatet blir som regel fruktansvärt dåligt, och enda sättet att få någon vettig bildkvalitet är egentligen att antingen byta TV till en med VGA in, eller att köpa en mediespelarbox i stil med Elgato eyehome (förmodligen bästa lösningen om man är ute efter att kolla på film). Eller så byter man helt enkelt dator, vilket som

• Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 09:45

Tack för svaret Samuel. Med andra ord: det går inte att koppla min iMac till TV:n med denna kabel? Just nu är inte bra läge att byta burk, det ska ske till hösten och då kanske man köper någon EyeTV lösning samtidigt.

/H

1
Bevaka tråden