- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej
Hittade min morfars gamla super-8 kamera i helgen och är nu väldigt nyfiken på om någon har någon som helst aning om, (och i sådana fall var) man kan få tag på filmer till kameran samt om det då går att framkalla sådana filmer någonstans?
vore ju väldigt roligt att få bli lite nostalgisk igen.
http://www.scandinavianphoto.se/?64001
Har för mig jag läst någonstans att framkallning ingår.
Japp framkallning ingår, man skickar in filmen till Kodaks labb i Schweiz. Tar några veckor att få tillbaka, men funkar klockrent. Det följer med en påse till fimen som man skickar den i.
/Mattias
Hej
Man kan lämna in filmen till någon som gör överföringen eller så kan man filma av den själv men då måste man som sagt ha en projektor. Det är bara att söka efter folk som gör överföringen men det är ganska dyrt.
http://www.uppsalabildteknik.com
jo jag har också sett att det är många som gör överföringen åt en, men som sagt: väldigt dyrt. Tänkte bara att man själv kanske skulle kunna få tag i nån slags utrustning som kan göra samma sak som de gör, och därmed slippa betala stora pengar
Jag har väldigt svårt att tro att det kan bli bra om man filmar av projektionen med en DV-kamera. Visst, man kommer säkert se vad bilderna föreställer, men kan inte tänka mig att så mycket av charmen och "patinan" hos orginalprojektionen finns kvar.
Proffsen scannar ju in filmen, så det är väl bara att köra på, ruta för ruta, spara som tiff.
Varför vill du ha in filmen i datorn? En gammal super-8 projektor lär ju inte vara dyr, och säkert inte heller så svår att få tag i om du annonserar lite här och där, och slår några lovar på second-hand marknader.
Jag plåtar mycket dia, och det finns inget bättre sätt att uppleva bilder än i ett mörkt rum framför en stor vit duk!
Vill du redigera filmen är ju allt du behöver en sax och tejp. (specialtejp)
Hej
Hittade min morfars gamla super-8 kamera i helgen och är nu väldigt nyfiken på om någon har någon som helst aning om, (och i sådana fall var) man kan få tag på filmer till kameran samt om det då går att framkalla sådana filmer någonstans?
vore ju väldigt roligt att få bli lite nostalgisk igen.
Det kan bli ett dyrt nöje att få ut bra film ur den... Du kan aldrig veta om mekaniken funkar, det kan sitta en selenmätare i som har blivit dålig, du kan inte veta hur den exponerar... eller om den ens fungerar. Tyvärr så är det nog inte värt mödan. Men om den är fin, så kan du ju ställa den på en hylla!
Köp en Mustek DV4000 istället. Lika dålig kvalitet på filmen, och säkert billigare. Dessutom ser den cool ut.
ja egentligen så ligger själva grunden till att jag blivit intresserad av super-8 den bildkvalitet den ger. just det där en aning hackiga och de där fina färgerna... vore ju underbart om det gick att redigera fram på något annat sätt, men det kanske det inte går?
tänkte om man hade en "vanlig" digitalvideokamera och sedan kunde få filmen att se ut som super-8 film
den kvalitet jag menar brukar ofta vara med i filmer när något långt tillbaka ska visas...typ om nån person i filmen tänker tillbaka på sin barndom, då brukar det vara sådan kvalitet... iofs kan jag ju inte tänka mig att de då har sprungit runt med en super-8 och sedan lagt in det i filmen, borde ju gå att fixa på något lättare sätt va?
Det finns eventuellt en annan variant. Tura Nord i Kungsbacka har tidigare haft en lien Hama produkt som heter Tele-screen. Det är en skärm i vinkel där man kan filma av från projektor till kamera. Idén är att man inte skall få med lampan i bild som man ju får om man filmar av en duk.
Jag vet inte hur resultatet blir men jag vet att Tura inte säljer dom längre så det blir väl att leta.
/TM
Att filma av en duk eller en vit vägg med en dv kamera funkar aldeles utmärkt, jag har gjort det massvis med gånger, bara inte bakgrunden är för blank så är det inga problem. Om man äger eller kan låna en DV kamera så torde väl detta vara det billigaste sättet att få in filmen i datorn.
å fan. Blir det bra alltså. Jag menar, syns det inte att man har filmat av duken? Jag tänker ju på några divx-filmer man sett, som filmats av med DV från bioduken. Det jag har sett i den vägen är ju rent smärtsamt uselt när det gäller bildkvalitet.
Klart att komprimeringen till divx gör en del...
Jo fast det är ju skillnad på att sitta i en biosalong och försöka få med hela bilden när man sitter på 5:e raden..:D
Jag har gjort så att jag stängt in mig på toaletten och spelat upp filmen på en vit matt 50x70 kartong (jag har ingen film duk), Projektorn står bara någon meter från väggen och själva exponerings ytan på kartongbiten blir inte jättestor, men ljusstark, sedan ställer jag videokameran på stativ ovanför eller brevid projektorn och spelar in.
Jag kan tycka att effekterna av super 8:an förstärks när man filmar av den, man får med alla hack och ryck och eventuella hårstrån. Det är ju inte meningen att det skall bli perfekt eller??? Vi snackar ju inte direkt THX in...
Ett lite tips är också att zomma in en gnutta om objektivet på videokameran är lite vidvinkel när det är max utzoomat. man kan kapa litye i kanterna på Super 8:an, det blir snyggare.
Telescreen finns hos tura men art nr 3012 men jag kan inte hitta något pris.
Jag har också filmat av super-8 via en vit vägg och det blir helt ok
Detta har ju diskuterats tidigare.
Tar mig friheten att återigen göra mitt inlägg med tips
Hej!
Hittade följande på Sollentunas film och videoklubbs hemsida, tog mig friheten och kopierade hela texten, men adressen till hemsidan är följande
http://www.geocities.com/Hollywood/Lot/3535/
"Att överföra smalfilm till video - tänkvärt
För närvarande klippt och saxat ur korrespondens
Det finns en hel del sätt att överföra Super8-film på. Ute på stan kan man överföra hos "labb". De kan ha lite varierande kvalite beroende på utrustning och metod. Priset brukar inte alltid peka på hur bra överföringen blir. Här är några metoder:
* filma av från duk eller överföringsram
* synka bild för bild vid kopiering mellan projektor och video
* scanna bild för bild digitalt till dator och därefter generera film
Den sistnämnda torde vara den bästa metoden. Mera professionell utrustning på stan brukar ofta benämnas "Telecine". Här är lite länkar om Telecine och andra utrustningar:
* http://www.homemoviesoncd.com/8mmfi...#telecine%20how
* http://www.moviestuff.tv/8mm_telecine.html
* http://www.8mm.filmshooting.com/
För oss "amatörkopierare" finns det väl främst två metoder - antingen filmar man av med hjälp av smalfilmsöverföringsram (med spegel och lins eller matt plexiglasskiva) eller avfilmning av duk (eller mindre yta).
Vi på klubben har upplevt att bästa resultat rent ljus-/kontrast-/detalj-mässigt verkar vara att projektera av bilden på ett någolunda matt A4-ark (en del rekommenderar något större arkyta - 20-30") och filma av detta med så liten vinkel mellan projektor/ark/kamera som möjligt. Rummet och området runt arket måste förstås vara mörktlagt.
Därpå justerar vi in kameran så att bilden fyller hela sökaren i kameran. Observera att man kan få zooma in lite till om man inte vill riskera att få med några svarta kanter när man kör upp materialet på exempelvis en videoprojektor eller tar in materialet i dator.
Sedan kommer vi till inställningarna på kameran. Självfallet ska man försöka ha kameran placerad på stativ på ett relativt närliggande avstånd till bilden och med god fokus inställd (manuellt inställd redan före ljuset släcks). Slutarautomatik och annat automatiskt krams (exv bildstabilisator/steadyshot) ska också stängas av.
(not: att stänga av steadyshot brukar dessutom ge vinning i upplösning)
Slutligen så kan man diskutera problemen med olika bildhastigheter och vilken vitbalans etcetera som ska användas. Man måste försöka komma fram till bästa inställningen för den aktuella kameran själv. Ställ upp prylarna och koppla kameran till en TV och bedöm kvaliten!
När det gäller skillnaden mellan 18 och 25 (50 interlaced) bilder per sekund (något pulserande ljus) så har vi på klubben inte känt att det har varit ett stort problem. Man kan i vissa fall mixtra med slutarhastigheten (shutterspeed) på kameran och hastigheten (16-20 bilder/sekund) för att hitta en gemensam frekvens.
Kan hända att man, om man upplever det som störande, kan spela in materialet på dator först, därefter beräkna om materialet på något finurligt sätt (med exv frame blending, bättre färger och kontraster, brusreducering etcetera) och slutligen exportera till DV. Där har vi dock inga bra lösningar idag. (Se ovan Telecine-länkar där det även finns speciell utrustning för detta ändamål)
Läs mer om lite erfarenheter på nätet:
http://www.bealecorner.com/trv900/filmtrans.html
(sökord på Google: "how to transfer super-8")
Här är ett utdrag om frekvensskillnaderna:
"8mm film converts well to DV here in PAL land. 18fps footage has to be run at 16 2/3 fps to avoid flicker with a 3 bladed projector, and although this makes the sound track very slightly slow, it's certainly not objectionable. On top of that not many Super8 cameras ran at exactly their marked speeds anyway."
Mer länkar:
http://www.video.com.mx/links/super_8_links.htm
(sökord på Google: +how +"transfer super-8")
"
Min egen erfarenhet är att just det här med pumpande ljus är det största problemet. Tack o lov så går min gamla projektor i fel hastighet så det funkar perfekt
mvh
Conny