Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie-problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 20:15

Min lillasyster har hållit på med en film i iMovie i 2 månader som i morse var ca en timme lång. Nu när hon skulle öppna iMovie-projektet var det tomt (tar ca 4k) och en ruta med alla klipp som var med i det kommer upp och säger att de inte används i projektet och därför kan flyttas bort. Alla filmklipp och låtar ligger alltså kvar men själva projektet är tomt. Jag har sökt igenom datorn och det finns bara ett enda exemplar av projektet nu och det är det tomma. Syrran är förstås jätteledsen och skulle vara tacksam för all hjälp!

Datorn har Mac OS 10.3.2 och iMovie 3.0.3.

Ursprungligen av iBenne:

Min lillasyster har hållit på med en film i iMovie i 2 månader som i morse var ca en timme lång. Nu när hon skulle öppna iMovie-projektet var det tomt (tar ca 4k) och en ruta med alla klipp som var med i det kommer upp och säger att de inte används i projektet och därför kan flyttas bort. Alla filmklipp och låtar ligger alltså kvar men själva projektet är tomt. Jag har sökt igenom datorn och det finns bara ett enda exemplar av projektet nu och det är det tomma. Syrran är förstås jätteledsen och skulle vara tacksam för all hjälp!

Datorn har Mac OS 10.3.2 och iMovie 3.0.3.

Fattar jag rätt så har projektfilen blivit korrupt. Alla mediafiler ska då ligga kvar i mediamappen men projektfilen har "tappat minnet". Projektfilen är inget annat än en pekare som berättar för programmet vad och när saker ska hända. Den innehåller inga mediafiler. Därför är den liten.

Flytta inte bort de"onödiga" filerna utan låt iMovie lägga dem i klipphyllan!!! När de väl ligger i hyllan så är det "bara" att lägga in dem i tidslinjen igen. Förmodligen så är alla övergångar och annat pålägg en enda röra, så det får man göra om.

Har själv varit med om det här och man håller sig för skratt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 22:45

.mov-filen som också ligger i mappen verkar också vara korrupt, den också på bara 4k. Funkar det ändå?

Ursprungligen av iBenne:

.mov-filen som också ligger i mappen verkar också vara korrupt, den också på bara 4k. Funkar det ändå?

Kasta den. Den är bara en "pekare" till de egentliga mediafilerna i mediamappen den också. En ny skapas varje gång du sparar projektet.

  • Medlem
  • 2006-09-08 17:22

filmklipp blir i olika format i iMovie

Hej

Jag håller på med nåt fantastiskt kul, nämligen att göra en lite film av bilder och filmklipp från en resa. Från två digitalkameror. Tyvärr med lite olika kvalité på bilderna med det fungerar ändå. Det är ju bara för oss resenärer och våra närmaste jag gör det.

Men när jag importerar filmklippen (från de olika kamerorna) så förändras formatet från en av dem. Det blir lite ihoptryckt. De är quicktime-filmer båda och i Quicktime har de samma format, även om den ena sorten öppnas i mindre format och sämre kvalité. Det är dessa filmklipp som blir avlånga i iMovie.

Den bättre sorten heter tillexempel: P1020291.MOV
Medan den sämre kvalitén heter ex: PICT0053.MOV

Kan man lösa detta på något sätt så att den sämre får behålla formatet vore det kanon!!

Gerwe

1
Bevaka tråden