Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL och filer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 14:49

Sitter och utvecklar en liten sida i php där man ska kunna posta meddelande och skicka med en fil. När man väl har postat sitt meddelande sparas det i en MySQL databas, och tillsist visas alla tidigare inlagda meddelanden med tillhörande filer så man kan läsa meddelandet och plocka ner filen. Eller det är tanken iaf.

Har lite problem med just filhanteringen. Att plocka in en fil från ett formulär går bra, det gör jag via $fil = $_FILES['userfile'];

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-09 20:56
Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Sitter och utvecklar en liten sida i php där man ska kunna posta meddelande och skicka med en fil. När man väl har postat sitt meddelande sparas det i en MySQL databas, och tillsist visas alla tidigare inlagda meddelanden med tillhörande filer så man kan läsa meddelandet och plocka ner filen. Eller det är tanken iaf.

Har lite problem med just filhanteringen. Att plocka in en fil från ett formulär går bra, det gör jag via $fil = $_FILES['userfile'];

http://www.webclass.ru/tut.php?tut=20

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 08:36

Tack Crafty, men det var inte riktigt rätt grej. Att kopiera en fil ett en specifik plats på servern det har jag lyckats med. Problemet är just att lägga in filen i databas, och sedan kunna få dem därifrån igen. Anledningen till att ha filerna i en databas är just att jag tänkte att det skulle vara lättare att hantera olika användares rättigheter.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 09:28

$bin_data = addslashes(fread(fopen($_FILES['userfile']['tmp_name'],"r"),$_FILES['userfile']['size']));

Sedan stoppar du in det i en blob i din MySQL.

Du hittar bra dokumentation på php.net.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 09:31

Du kan också göra detta med MySQL, Kolla under LOAD_FILE(file_name) på MySQL.com

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 09:44

tackar. Tar en titt på det.

1
Bevaka tråden