I väntan på att jag blir förmögen nog att förse mina nära och kära med macar och OS X har jag börjat skissa på ett alternativ baserat på GNU/Linux.
Det här är vad jag kommit fram till:
Slackware 9.1 för dess enkelhet och föredömliga installationsprogram. Avsaknaden av grafiska inställningsprogram ser jag som en klar fördel, systemet skall förhppningsvis bara konfigureras en gång.
Som fönsterhanterare blev jag tidigt rekomenderad windows klonerna KDE och Gnome men de är i mitt tycke ohyggligt fula och än mer förvirrande än Microsofts original. Valet föll istället på den simplare och betydligt trevligare Fluxbox. Program-menyn nås genom ett högerklick var som helst på skärmen - en underbar lösning, överlägsen allt vad Gnome, Microsoft och de andra lyckats ta fram.
Som filhanterare och webläsare väljer jag Konqueror från KDE. Släktskapet med Apples Safari får motivera mitt val här.
Microsoft Office paketet kan köras även på ett linux system med kompatibilitets lager om jag har förståt det hela rätt. Openoffice.com och liknande så kallade "office alternativ" lider av samma problem som KDE och Gnome: man har försökt att i detalj plagiera Microsofts produkter och fått fram något som liknar förlagan fast är litet sämre och fulare. Openoffice stinker!
ikoner! Jag kör genomgående med snygga och "maciga" ikoner från iconfactory.
Slutligen skapar man ett ganska begränsat användarkonto åt morsan eller vem det nu är som skall använda burken och antecknar root lösenordet för eventuella framtida programuppdateringar.
Jag saknar dock ännu några program för att systemet skal bli komplett. Ett enkelt grafiskt mailprogram i stil med apples Mail samt litet annat.
Windows XP kan med fördel gömas undan på en mindre partition och nås via en bootloader på en (gömd) diskett. Kan vara bra att ha tillgång till windows för ev. spel, trilskande internetbanker, o.s.v