Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Macens säkerhet beror på dess storlek"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 15:59

Ofta har man hört Windowsfreaks förkasta Macens säkerhet med argument i stil med "Macens säkerhet beror på dess storlek; om macen skulle vara lika stor som Windows, så skulle det vara lika många säkerhetsproblem och virus på Macen som på Windows".

Det som har börjat hända den senaste tiden, enligt mig, är att även gemene man börjar hävda teser som denna.
Är det en organiserad rykteskomplott från några Windowsälskare? Eller är det bara vanliga människor, som i sin desperation att försvara sitt beslut att köra Windows, börjar smutskasta Macen?

Har ni andra upplevt detta fenomen?

• Medlem
  • 2004-03-10 16:08

Påståendet är lite konstigt eftersom det ofta räcker med att byta ut så många program som möjligt till icke Microsoftversioner, för att få ett säkrare Windows. Eftersom Explorer är en fundamental del av Windows, och IE är osäkert, så kan man aldrig hävda att Windows är säkert. Det kan man om andra plattformar tills motsatsen bevisats.

Dessutom är det som att säga att "om äpplen var päron, så skulle fler äta päron". Visst... but what´s the point?

Finns många trådar om detta i forumet.

Windows uppbyggnad är mycket sämre ur virussynpunkt än MacOS, så det handlar inte bara om storleken.

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 16:18

Min poäng var inte att diskutera huruvida macen är säkrare eller inte, eller gå in på tekniska detaljer, den kunskapen har jag redan.

Min poäng var att diskutera om/varför vanliga människor helt plötsligt snackar om detta, tidigare var det endast Windowsfreaks som körde med den argumentationen, nu är det vardagsmat.

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 16:21

Förmodligen för att om man hört talas om detta känns det bättre att vara PC-ägare.

Virusattackerna har ju på senare år drabbat gemene man och inte bara traderz och liknande som på diskettvirustiden.

- "Det är inte så att du är lurad som kör ett kasst virusbenäget system, alla är lika dåliga, det är bara ditt system som är störst. Ja, så måste det vara..."

PC-tidningarnas skribenter drar nog ett stort strå till stacken.
Macen mötts med misstro, så är det och det blir värre. Gjorde en DVD-film åt ett antal människor nyligen. Sen funkade det inte för några av mottagarna. Då trodde man instinktivt att det var på grund av att den var bränd på Mac.
Faktum är att det berodde på att man inte hade DVD-spelarprogram eller att man hade en gammal spelare som inte läste DVD-R, men liksom... första tanken .... det störde mig lite.

En annan fördom är att Macen är en virushärd, som sprider utan att drabbas.
Med tanke på att det finns en försvarlig mängd Machatare därute så borde det finnas macvirus - men det gör det inte (peppar peppar)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 19:56

Jag är ny på macen och har en fråga...

Kan jag skriva ett elakt applescript (el dyl.) som mailar sig vidare till alla kontakter i din adressbok via Mail. Jag kallar filen nude_blonde så du kommer ju garanterat att köra den! Alltså motsvarigheten till VBS-Outlook virus...

Skulle detta funka, eller har mac en fundamental skillnad som gör att det inte är så lätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 20:07
Ursprungligen av axpax:

Jag är ny på macen och har en fråga...

Kan jag skriva ett elakt applescript (el dyl.) som mailar sig vidare till alla kontakter i din adressbok via Mail. Jag kallar filen nude_blonde så du kommer ju garanterat att köra den! Alltså motsvarigheten till VBS-Outlook virus...

Skulle detta funka, eller har mac en fundamental skillnad som gör att det inte är så lätt?

Skulle nog funka - och en del användare skulle säkert gå på att ett apple-script program visar nude blonde MEN det skulle kräva att användaren är blåst, till outlook kunde man få outlook att sköta om det hela utan att användaren behövde klicka på nude_blone filen...

Vad brukar man säga? Man förnekar sina egna problem och börjar prata om andra, ibland inte ens icke existerande problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 20:36
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vad brukar man säga? Man förnekar sina egna problem och börjar prata om andra, ibland inte ens icke existerande problem.

Nja, du missförstår mig nog... Naturligtvis kan man maila ett program till någon som tex raderar hårddisken men då kräver detta att användaren är administratör på burken, autentiserar sig som detta och är mycket blåögd- viss når man en del användare på detta sätt med de flesta klarar sig.

Vi har haft problem med outlook på jobbet då användare ej aktivt öppnat upp virus-attachment, outlook fixade detta alldeles själv! Läs på lite innan du postar: http://www.f-secure.com/v-descs/bubb-boy.shtml

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 20:35

jaja, jag tror nog att du hade kört en fil som hette så! Jag tror att många av outlook fallen faktiskt är nyfikna användare som vill se blondinen (ibland kan det nog vara med business-aktiga namn, det ser ju ut som om mailen kommer från folk man känner)

Hade det gått så lätt på macen så antar jag att det hade hänt ialla fall någon gång...

1
Bevaka tråden