- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej.
Jag har -precis- börjat använda Terminalen. Har lyckats att med ssh koppla upp mig till en annan dator ( i samma rum).
Hur kan jag starta ett program på den andra datorn? Det är ett client program för nätverks rendering.
Jag kan hitta programmet via Terminalen men inte starta det.
Programmet (C4D Client) ligger i:
/Applications/MAXON/CINEMA_4D_R8
Alltså inte i Applications i min hemmamapp.
Jag har provat:
# open /Applications/MAXON/CINEMA_4D_R8/C4D Client och sedan trycker jag enter.
Svaret jag får är: -bash: Client: command not found
OBS. Jag är mycket färsk i Terminalhantering, typ 2 timmar....
mvh
Lennart
testa och döp om alla objekt i filstrukturen till separata ord...
open /Applications/MAXON/CINEMA4DR8/C4DClient.app
Det finns ju filtillägg som vanligtvis är gömda (.app), syns genom visa info från findermenyn.
eller så kan du ju testa att bara dra dit filen och se vad datorn själv skriver ut...
testa och döp om alla objekt i filstrukturen till separata ord...
open /Applications/MAXON/CINEMA4DR8/C4DClient.app
Det finns ju filtillägg som vanligtvis är gömda (.app), syns genom visa info från findermenyn.
eller så kan du ju testa att bara dra dit filen och se vad datorn själv skriver ut...
YES!!! Tack! Att rensa namnen var tricket! (.app var inte nödvändigt) PANG! Så gick det igång....
Och nu....hur stänger jag av Clienten?
Lennart
YES!!! Tack! Att rensa namnen var tricket! (.app var inte nödvändigt) PANG! Så gick det igång....
Och nu....hur stänger jag av Clienten?
Du kan ta och skriva "top" i terminalen och kolla vilket nummer programmet fått (PID) och så kan du döda det genom att skriva "kill" + programmets nummer som du såg mha komandot top.
Men detta är ju ett hårt sätt att stänga av ett program, kanske finns något 'snällare' sätt. Någon som kan mer kan säkert svara på det.
Finns föresten lite trevliga terminal guider här om du vill läsa lite mer om terminalen.
Tack. Kändes lite vingligt där ett tag......
Så "kill" är OK att använda? Jag vill inte bli ovän med dom som kommer att låna 12 G5or till mig att rendera på på nätterna.
mvh
Lennart
en dum sak som du inte borde göra är att döda windowservern...
men det är bra att kunna om ngn dator i nätverket crashar sin windowserver (totalfrysning).
Sen finns det lite kul saker man kan göra med sina vänners burkar i nätverket, t.ex say kommandot... lite kul att se folks ansikten när datorn börjar prata med en
Hm. Jag är nog -lite- för färsk för att skoja till det.......
Nu undrar jag. Jag är nu uppkopplad mot två datorer. Först så kopplade jag upp mig mot den andra datorn i samma shell som den första. Jag vet dock inte hur man hoppar mellan datorerna. Nu har jag använt ett nytt shell fönster så att kommandona är separerade. Är det det smidigaste sättet? Kan bli lite trångt på skärmen med 12 fönster senare.
Lennart
För att avsluta ett program lite snällt kan man prova Applescript (förutsätter förstås att programmet förstår AS):
osascript -e 'tell application "TextEdit" to quit'
Kan funka, och kräver inte att du tar reda på PID. Förresten, om du vill stänga ett program med kill, använd *inte* kill -9 - då får programmet inte en chans att stänga ner snyggt (stänga öppna filer etc).
Ville! Ha ha ha!!! Jag gick upp i Finder för att försöka tvångsavluta ngt pga av din badboll!.....
När du skriver "ps -aux | grep Maxon" är det bokstavligen så jag ska skriva? Och vad händer? Ett drömscenario vore om alla Maxon apps stängdes av samtidigt i nätverket. Vore väldigt effektivt. Varför jag frågar är att de som har hållit på lite längre än jag med UNIX tycks förstå undermaningen med alla kommandon och små tips, dvs om mellanslag och tecken och sånt "gäller" eller inte... eller om det bara är "info". Jag ska nog lära mig så småningom också IOFS.
Jag såg för övrigt ett -väldigt- intressant kommando (som jag inte hittar igen bara för det) på någon UNIX sida som var typ: export DISPLAY=(IP nummer). På den sidan fick dom då upp grafiken för det program som gick på den -andra- datorn. Är det ngt som är möjligt, eller var det bara en hallucination? Det skulle ju då kunna bli ett fattigmans AppleRemoteDesktop.
mvh
Lennart
Skojig badboll...
Om du skriver 'ps' så listar du bara aktiva processer, inget annat. Med 'grep' selekterar du baserat på namn. I detta fall selekterar du baserat på 'Maxon', alt kan du använda 'maxon' eller 'ax' beroende på vad processen heter... Inget farligt att använda 'ps' i terminalen.
Fattigmans Apple Remote Desktop finns redan - heter VNC. Sök på det så hittar du fjärrstyrning. Det du talar om är X11, finns direkt att installera från Panther CD nummer 3. Användbart mest mellan unix-datorer för att fysiskt köra program på andra datorer.
Innan du börjar rota i terminalen lär dig grundkommandon. man kommandot är bra för att ta reda på hur terminal programmet fungerar t ex man ps beskriver hur ps programmet fungerer. För att avsluta programmet tryck q tangenten.
För att svara på din första fråga så behöver du inte byta namnen på programmen för att starta dem. Det ska räcka att skriva open "/Applications/MAXON/CINEMA4DR8/C4D Client"
//Rob
Innan du börjar rota i terminalen lär dig grundkommandon. man kommandot är bra för att ta reda på hur terminal programmet fungerar t ex man ps beskriver hur ps programmet fungerer. För att avsluta programmet tryck q tangenten.
För att svara på din första fråga så behöver du inte byta namnen på programmen för att starta dem. Det ska räcka att skriva open "/Applications/MAXON/CINEMA4DR8/C4D Client"
//Rob
Tack. Jo jag håller på som bäst att lära mig. Verkar vara ganska nödvändig kunskap. Jag ska prova din "variant" också. Om jag förstår den rätt så använder jag citations tecken för att innesluta -hela- sökvägen. Varför jag frågar är: Av alla förslag jag fått, som i princip funkar allihop, så har det alltid varit ett litet tecken eller mellanslag som i praktiken inte stämmer. Det beror säkerligen på att dom som vet, dom vet och vi som inte vet, inte förstår riktigt ännu.... T.ex i början, när jag provade så slog jag även ett litet tecken innan kommando raden som en del hade skrivit. Det visade sig att det var tecknet för prompten.... som alltså -inte- skulle skrivas in. Som sagt man lär sig så sakta...
mvh
Lennart
Har nu tagit mig samman tordats installera OSXvnc och Chicken of the VNC. Fungerar alldeles utmärkt! Kör OSXvnc på alla maskiner jag vill komma åt och Chicken på maskinen jag använder. Mina nyvunna kunskaper i Terminalen gör att jag först kan fjärrstarta OSXvnc och sedan jobbar jag vidare med Chicken. Det bästa av två världar!
Enda nackdelen med OSXvnc är att de fjärrstyrda maskinerna måste ha startats med en skärm inkopplad annars har dom ingen video information att skicka...
mvh
Lennart
Det är för att Apple kräver en skärm vid uppstart. Du kan koppla in en adapter i video porten. Starta upp macen och den tror att du har en skärm och då fungerar det utmärkt.
//Rob
OK. Adapter vilken som helst? Jag såg någon special adapter nyligen som skulle vara till för sådana här ändamål, men den kanske hade andra funktioner också...
Ska ta och prova med en vanlig och se...
mvh
Lennart