Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iomega Jaz - problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-04 13:15

Jag får följande felmeddelande då jag dubbelklickar på Iomega Guest för att starta en 1GB Jaz skiva med en 1GB Jaz drive:

"The Iomega driver could not be loaded because there is another driver already controlling an Iomega drive"

Jag slänger alla Iomega filer och installerar om Iomega programvaran men felmeddelandet kvarstår. Drivern läser heller inte om Jaz-skivan är i Jaz-drivern innan macen startas. Använder OS 8.6 (Int Eng) i en PowerComputing PowerTower Pro 250 Mhz. Har försökt med både intern och extern drift av Jaz-drivern.

Tacksam för hjälp.

Fred

  • Medlem
  • 2002-02-04 14:59

Om jag inte missminner mig levererades Power klonerna med en tredjeparts drivis typ FWB för en del av dess extra enheter eftersom Apples drivrutiner inte stödde dessa. Det är sannolikt dessa om du har dem som stör ut Iomega. Har du SCSI-Probe skall du kunna mounta dem med befintlig driver.

  • Medlem
  • 2002-02-04 15:59

Har haft samma problem med en beige G3:a och har haft en fungerande extern Jaz-drive tidigare på PowerTowern (innan jag formatterade om HD) - så datorn ska klarar nog av att hantera Jaz...

Vad betyder "en tredjeparts drivis typ FWB" ?

Fred

  • Medlem
  • 2002-02-04 20:24

Eftersom Iomega noterar felet som att en annan hårddisk-drivrutin har kontroll över enheten så finns det sannolikt en annan generisk hårddiskdriver installerad (Apples egen fungerar inte så så den kan inte vara boven). Till exempel gamla fina Mt.Everything, Adaptecs SCSI-Probe eller ett kommersiellt kit som t.e.x FWB Harddisk Toolkit som alla har generisk HDD drivare. Iomega Guest fungerar precis som dessa andra men om någon annan hunnit först till enheten kan inte Iomega ta över. Pröva att koppla in enheten EFTER det att du startat maskinen och kör sedan Iomega Guest, det bör fungera då (finns iofs undantag som en del gamla Silverlining varianter som kan ta över ID:n utan enheter he he).

Jag menar dessutom att du oavsett det andra ska kunna se enheten med SCSI-Probe oavsett och dessutom mounta volymen.

använder folk Jass fortfarande? Ber man inte om trubbel då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-05 00:42
Citat:

Pröva att koppla in enheten EFTER det att du startat maskinen och kör sedan Iomega Guest, det bör fungera då (finns iofs undantag som en del gamla Silverlining varianter som kan ta över ID:n utan enheter he he).

INTE - om du hot-swapar scsi (eller ide) diskar på detta sätt så kommer din burk börja brinna! (nästan men ide-controllern resp scsi interfacet ligger illa till)

  • Medlem
  • 2002-02-05 08:17

Det där är en gammal skröna har hotswappat SCSI så länge jag kan minnas och faktiskt längre än så. Enheten ska naturligtvis inte vara på när du kopplar in den men det är absolut ingen fara att driva liv i enheter efter hand. IDE på grund av hur det funkar är en helt annan femma (du lär ha få externa IDE enheter dessutom) men det är fortfarande större fara för disken än controllern om du skulle dristas att försöka. Det är inte rätt men risken att skada något är i princip obefintlig.

  • Medlem
  • 2002-02-05 09:35

Drog ur scsi kablaget innan start (strömkabeln ikopplad) och kopplade i den efter start - dubbelklick på iomega Guest - då försvann felmeddelandet och allt verkade OK - men iomega-drivern snurrar inte skivan...

Hur gör jag så att iomega Guest kommer åt Jaz-drivern utan att koppla ur scsi innan start?

fred

  • Medlem
  • 2002-02-05 09:46

Om du inte kan hitta den tredjepartsdriver som orsakar konflikten (genom att disabla den kontrollpanel eller extension som är boven) är den enda enkelt förklarade lösning jag kan tänka mig att starta med shift nere och enheten ansluten men det baserar sig på det eventuelln felaktiga hågkomsten att Iomega Guest laddar drivrutin on the fly utan tillägg (som jag minns det var det poängen med Iomega Guest).

Bara som en fråga varför inte installera hela Iomega paktet på maskinen eller har du det? (Dvs Iomega Tools et al)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-05 14:23

Lukas: naturligtvis har jag testat att hot swappa scsi diskar/cd och det har gått
åt helvete varje gång - 1:a gången rök scsi grejerna i burken, andra gången rök en cd-rom. Men iofs 3:e gången gillt...

Jag har hotswappat scsi-prylar dom senaste 10 åren - har alltid funkat - ingenting har någonsin gått sönder.... word!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-05 21:10

Jag börjar bli grymt sugen på att plocka fram min gamla LC III och en scsi disk för att testa...

1
Bevaka tråden