Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mplayer installation

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 16:05

vet inte om det är rätt forum att fråga i men det borde väl klassas som en nybörjar fråga...

har laddat hem mplayer för att kolla på olika slags filmer i min lilla ibook... filen som jag laddat ner heter mplayerOSX2b6.dmg
jag har dubbelklickat på den och det kommer då upp en installationsruta, jag får inte välja var jag vill installera programmet utan det blir bara en mapp på skrivbordet....
denna mapp blir som en enhet som man kan välja att mata ut...

om jag sedan startar om datorn så försvinner den där mappen och jag är tvungen att installera programmet på nytt

hur ska jag göra för att 1. kunna välja var programmet ska installeras och 2. fixa så att det verkligen ligger kvar där även om jag startar om datorn?

tack på förhand

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-03-12 16:10

enklast är väl att dra programmet till den mapp där du vill ha den exempelvis programmappen, dmg är en imagefil liknande iso.

Dra programikonen från den mountade diskimagen till valfri plats på din hårddisk (rekommenderar mappen "Program"). Då kopieras programmet till din hårddisk och du kan använda det.

Rekommenderar dock att du istället använder VLC.

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 16:13

vad är VLC och hur hittar jag det då?

VLC är ett annat program som gör det MPlayer gör och lite till. Kan hittas här.

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-03-12 17:14

Mplayer är ju så mycke bättre än vlc, videokvaliten var ju mycket högre i mplayer.

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 17:19

både mplayer och vlc är bra, men på olika saker... mplayer verkar inte kräva lika mycket av hårdvaran, allt går snabbt och lätt (det mesta verkar funka utan problem) men om man vill titta på en dvd/vcd så går man ju gärna till vlc för att få menyerna och allt det roliga.

Ursprungligen av oskarrr:

hur ska jag göra för att 1. kunna välja var programmet ska installeras och 2. fixa så att det verkligen ligger kvar där även om jag startar om datorn?

tack på förhand

Dra och släpp ikonen på "program" som du förhoppningsvis har i sidofältet i samma fönster. Installerat och klart! M.a.o behövs det bara ett dubbelklick+ ett drag_o_släpp för att installera ett sådant program.
Hämta hem TigerLaunch från macupdate.com så når du ALLA program som du har på HD smidigt ifrån menyraden.

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 20:11

någon som vet hur man gör för att få undertexter att fungera? måste man installera något extra program till mplayer?

Nej det behöver du inte göra, nu kommer jag inte ihåg hur man gör med de nyare verisionerna av dito program, har för mig att det var bökigare än med den bästa verisionen 1.1 som jag kör. I ver. 1.1 räcker det med att släppa sub-filen brevid film-filen o köra (men först måste man välja ISO-8859-1 i subtitles settings i MPlayer/Preferences/i menyraden (för svensk text) där du även kan ställa in storleken på texten. Hör av dig om du vill ha ver. 1.1. Den är bäst!

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 20:47

tackar! nu fungerar det efter att jag ställde in ISO

1
Bevaka tråden