Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synth + ibook hur?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 14:16

Hej

Har en Yamaha QY70 synth (eller ja sequenser)
på ovansidan på den så finns midi out / in -uttag

vad är det som behövs för att kunna koppla in yamahan till min ibook och ex. kunna använda mig av den för att spela de instrument som finns genom garageband?

har för mig att det är nåt midiinterface eller vad det heter, räcker det med att köpa ett sådant som kopplas till usb-porten? inget speciellt annat ljudkort eller nåt som behövs?

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 15:14
Ursprungligen av oskarrr:

har för mig att det är nåt midiinterface eller vad det heter, räcker det med att köpa ett sådant som kopplas till usb-porten?

stämmer.

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 16:08

T.ex. ett M-Audio USB Audiophile, då får du midi och ljud in-ut.

Finns massor av olika kort, välj ett som faller dig i smaken pris, storleks och funktionsmässigt.

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 16:19

på macoteket hittade jag "M-Audio Midisport 1x1 USB midi interface" för 490:-
räcker alltså med att köpa det? följer sladd och sådant med?

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 16:23

med det kan du spela upp och in midi från synthen, men du kan inte spela in själva ljudet från den i datorn. För det behöver du också ett ljudkort. Men ska du bara använda dom inbyggda instrumenten i garageband (och inte din synths ljud) så räcker det gott och väl med bara ett midi interface.

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 16:30

okej! låter ju perfekt. ingen som vet om jag måste köpa till sladd eller om det följer med? vad är det i sådana fall för sladd som behövs?

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 16:54

Det behövs en midi sladd, kostar en 70:- för en två meter.

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 16:55

Men går du in på en musik affär och köper midi interfacet så brukar man kunna få med en sladd på köpet om man frågar snällt.

Fast om du köper en Oxygen/Radium eller ett annat speciellt anpassat midiklaviatur så kan du koppla in det i USB-porten direkt i iBooken utan någon speciell dosa. Fast å andra sidan, för det så blir du tvungen att punga ut minst en tusenlapp mer än en 490kr 1x1 Midisport.

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 17:20

Kan man inte på något sätt "lura" macen att tro att det är en synth inkopplad ? Alltså att man laddar ner något slags program där man kan spela olika toner med hjälpav ex. tangentbordet, eller musen.

Finns det säkert. Vet dock inte om något sådant program.

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 18:24

Kanske någon annan som vet?

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-18 13:50
Ursprungligen av oskarrr:

Kanske någon annan som vet?

Varför vill du göra det? Det är nog inte så kätt att spela på vare sig mus eller tangentbord. Ok, du spar lite pengar men det måste väl finnas gränser för hur mycket man vill krångla för att komma runt en tusenlapp.

Ett bättre alternativ är nog i så fall att tigga till sig en gammal skitsynth av någon som inser att den inte går att sälja längre. Men då måste du såklart köpa ett midiinterface för ca. 500kr ändå.

/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 14:27
1
Bevaka tråden