Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plugin eller program som klarar av att göra om pdf till jpg på ett bra sätt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 09:46

Har fått i uppdrag att hitta antingen en plugin till acrobat eller ett program som på ett bra sätt klarar av att göra om pdfer till jpg bilder, så att dom blir små i storlek men ändå bra i kvalitet..

Det ska användas av en databas som själv ska klarar av att göra om reklamaffischer i pdf till en fullstorleks jpg bild o en miniatyr.

Ja, det går att sparar PDF som JPG inifrån acrobat, men det blir en stor fil med jätte dålig kvalitet. Det enda som fungerar bra är save for web funktionen i Photoshop, då blir bilden 300 k och med bra kvalitet, tillskillnad mot 1000 k o skruttig kvalitet i acrobat..

Någon som har nån ide?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 10:33

Nu kanske jag har missuppfattat allting, men är inte pdf-formatet optimerat främst för att beskriva text, medan jpg är gjort för att komprimera (fotografiska) bilder? Jag vet ju inte vilken sorts bilder du jobbar med, men för mig låter översättning av pdf till jpg som ett ganska hopplöst företag om man vill behålla full kvalitet och samtidigt få ner filstorleken... Men jag är beredd att ompröva den ståndpunkten om någon vet bättre.

/Nils

Om PDFerna innehåller mycket bilder blir det inte så stor skillnad. Har ingen aning om det finns något specialprogram för detta. Tror nog att Photoshop ger bästa resultat, men även Illustrator borde gå att använda.

Jag jobbade med ett kul case häromdagen. Vi ville ha en högupplöst pixelbaserad bild av ett InDesign-dokument. Vi behövde det för att göra montage av sidorna (som är vykort) i andra sammanhang. Jag löste det genom att till att börja med skapa en PDF från Indesign. Sedan öppnade jag PDF-filen i Adobe Acrobat Reader och där ställde jag in förstoringen till 600%. Sedan använde jag programmet Screen Catcher som har den fiffiga funktionen att den kan ta en skärmdump av ett fönster och automatisk scrolla fönstret för att få med allt och den sätter ihop allt till en bild. Mycket praktiskt. Med det programmet tog jag en skärmdump (72 dpi*600% ger upplösningen 432 dpi vilket var lagom för det här projektet, man kan gå så högt som till 1200% i Acrobat). Sedan var det bara beskära lite i dumparna (Acrobat ritar lite saker innanför fönsterkanten) och eftersom Screen Catcher inte scrollar i sidled så fick jag sätta ihop de tre "remsorna" till ett dokument (använde FireWorks för det) och spara det och sedan kunde jag exportera en TIFF-bild. Sedan använde jag funktionen "Convert" i Graphic Converter till att processa alla bilder i en viss mapp och då ändra upplösningen till 432 dpi. Trevligt!

Screen Catcher hos Versiontracker

Graphic Converter hos Versiontracker

Naturligtvis så kan man välja olika filformat att spara i från Screen Catcher varav ett av dem är JPG.

Lycka till!

/Ola

Förresten, det bör gå att scripta bitar i denna process kanske även hela processen. Eftersom du skall ha miniatyrer av PDF-filer så är det nog lite lättare än det "case" jag berättade om. Det finns en OSAX (ett manustillägg) som kan ta bilden i ett fönster och spara den. Leta efter något som heter Akua Sweets och kommandot som heter capture (någonting). Eftersom Acrobat och Graphic Converter har bra stöd för Applescript så bör du kunna bygga något som styrs från FileMaker Pro.

www.osaxen.com (Här finns massa manustillägg)

Jag kan hjälpa till med detta om du behöver.

/Ola

Citat:

Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Vi ville ha en högupplöst pixelbaserad bild av ett InDesign-dokument.

Det är väl enklare att göra en pdf och sedan öppna den i Photoshop? Du kan ställa in vilken upplösning du vill ha och om det ska vara CMYK eller dyl och sedan spara den i viket format du vill.

Du kan också använda "Automatisera" under "Arkiv"-menyn och Funktionsmakron/Actions under för att processa många filer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 17:55

Jag rekommenderar också att du ändå använder Photoshop då du där har full kontroll på bildens kvalité... Att öppna en PDF i Photoshop är som regel inga problem att göra - men det frestar på processorn och arbetsminnet, så se till att du har tillräckligt med krut i burken - annars kan det ta hur lång tid somhelst!
Använd sedan automatiseringsfunktionen så spar du massa tid och energi...

Problemet med kvalitetsförlust finns hos många program, t.o.m. Illustrator så skall du vara riktigt säker så lita på PS!

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-04-23 16:19

Nu är jag ingen grafiker, men jag brukar använda GraphicConverter till sådant, där kan man se en förhandsbild + filstorleken under tiden man ställer in kvalitén på Jpeg-bilden

1
Bevaka tråden