Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta powerbook 1400 alls!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-13 23:52

Min powerbook 1400 (med G3-kort) vägrar starta. På disken ligger OS 9.1 och den glada macen visar sig och loggan med OS 9.1 syns. Sen avstannar allt. Inget händer. Systemet låg på datorn när jag fick den och har aldrig krånglat. Själv äger jag bara OS 9.2 på cd och den vägrar starta från cd. Jag har också testat att starta med Discwarrior, men utan resultat. Det kvittar hur mycket jag håller nere tangent "C" eller Alt - inget händer. Samma visa. Problemen uppstod när jag installerat iTunes 2.0. jag startade om och nu är det som beskrivs. Vad gör jag nu.

-uppgiven.

• Medlem
  • 2004-03-14 00:11

Nu har jag testat att zappa Pram också (r + p + alt + äpple), men endast ETT startljud hörs vid uppstart (inte tre som sig bör), därefter slocknar skärmen och lampan blinkar. Vid uppstart efter "zappandet" (som ju verkar misslyckat) är uppstarten som det beskrivs i första inlägget. Med andra ord: skit.

• Medlem
  • 2004-03-14 17:01

Ingen som har några tips?

• Medlem
  • 2004-03-14 17:12

När du zappar PRAM, så ska du hålla in cmd-alt-p-r tills den startat om tre gånger. Därav tre startljud. Kolla in Apples supportsidor för att se om du kan hitta information om hur man gör en hådvaruåterställning (hardware reset) av power manager.

• Medlem
  • 2004-03-14 17:25

Tackar för svar. Jo, jag vet att man ska hålla in alla fyra tangenterna tills tre omstarter, men det sker endast en uppstart sedan händer ingenting. Skärmen slocknar och datorn försätts i någon form av vila. Det är dessutom omöjligt att väcka den. Jag kan slå mig fördärvad på tangentbordet utan att den vaknar! Efter ny uppstart fastnar den på samma ställe. Eländigt.

Jag gjorde en sökning på "hardware reset" på Apples supportsidor och fick endast upp detta. Det tycks ju ha föga med mitt problem att göra. Dessvärre.

• Medlem
  • 2004-03-14 17:28
  • Medlem
  • 2004-03-14 20:16

Nu kan jag starta utan tillägg (genom att hålla ned shift vid uppstart), men allt annat misslyckas. De senaste tilläggen jag installerat har jag slängt och jag har också gjort en rejäl manuell genomsökning i burken för att verkligen ha bort att nya filer. Jag har också kört diskverktyg och det är inget fel på hårddisken. När jag startar utan tillägg funkar inte cd-spelaren och jag kan således inte komma åt Disc Warrior på något vis, för att göra en ordentlig felsökning. Vad gör jag nu?

• Medlem
  • 2004-03-14 20:45

Jag gjorde en ny tilläggsprofil och stängde av allt onödigt. Nu funkar den som tidigare! Tack alla som haft tålamod och läst inläggen och tack stfm för svar! Frågan kvarstår dock: vilket tillägg kan blivit korrumperat? Jag har ju i princip bara installerat iTunes...

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 22:36

det som installeras i systemmappen vid en itunesinstallation är väl i princip bara cd-brännar tjafs.
vad jag kommer ihåg så var det lite problem med dessa, vilka problem det var exakt kommer jag tyvärr inte ihåg.

• Medlem
  • 2004-03-14 23:07

Det kan hända att det var iTunes som spökade. Jag tänkte installera om det, men läste noggrant igeom texten innan installtionen och där står svart på vitt att iTunes endast stöds av datorer med inbyggd USB-port. Dvs inte min! Tji fick jag.

PS. Dock har det bevisligen fungerat (en eller två gånger...) DS.

• Medlem
  • 2004-03-15 00:10

Itunes 2 funkar utmärkt på min gamla 8600, så det borde väl inte vara några problem. Jag installerade det inte, utan snodde det direkt från en annan dator. Bara kopierade programmappen. Jag använder den bland annat till att kopiera kopieringsskyddade CD.

Tiff

Är amatörmässig användare med normalbestyckad G3. Dock inga grafikverktyg utöver ColorIt. Har fått en TIFF-fil som jag bör läsa. Vad behöver jag och var hittar jag detta?

Sorry

Mitt förra inlägg hamnade tyvärr i fel fålla. Mitt problem kvarstår dock.

• Medlem
  • 2004-03-15 11:47
Ursprungligen av Sturee:

Är amatörmässig användare med normalbestyckad G3. Dock inga grafikverktyg utöver ColorIt. Har fått en TIFF-fil som jag bör läsa. Vad behöver jag och var hittar jag detta?

Först läser du tre Ave Maria för att du postar i fel tråd. Sedan följer Quicktime Viewer med Quicktime, så om du inte har det installerat så kan du ladda ned det från Apple. Det borde ligga på disken, men man vet ju aldrig.

1400 är udda med hur man startar från CD.
Kolla in lowendmac sidorna, där står vilka knappar man håller ned för att starta från CD.

MR

1
Bevaka tråden