- Taz_1999
- Medlem ●
- Stockholm
- 2004-03-24 12:33
Jag har ingen koll på Lasso, men det ser ju enkelt och fint ut. Frågan är bara hur enkelt det är att göra avancerade saker? Min erfarenhet säger att enkelt språk=enkelt att göra enkla saker, skitsvårt att göra svårare saker. Svårare språk=lite högre tröskel för att börja, men enklare att göra svåra saker.
Stämmer det i det här fallet? Finns det något som motsvarar JOIN-syntax i Lasso? Skriver man verkligen lösenordet i VARJE databasförfrågan? Det måste väl gå att lagra centralt.
För övrigt så skulle jag inte skriva som i exemplet ovan, utan:
$q = "SELECT * FROM tabell ORDER BY date DESC"; $r = mysql_query($q); $array = mysql_fetch_array($r); echo "Namn:" . $array['name'];
Inte så svårt va?
Jag var nog otydlig - man kan prata med en SQL-databas i Lasso utan att lära sig SQL men man kan också skriva valfritt SQL-kommando och skicka det till valfri SQL-kompatibel databas (Lasso kan prata med ca 150 databaser varav alla stora tillverkare finns med i den listan). Så ditt Join har du, för det är ju SQL.
Styrkan med Lasso tycker jag att trots att syntaxen är enkel, så är det inga svårigheter att göra riktigt avancerade saker. Man har inte gjort Lasso enkelt att använda genom att ta bort funktionalitet, man har stoppat in allt man kan önska sig men gjort det på ett konsekvent sätt och även gjort det lätt att skriva och tom byggt in funktioner som ersätter massa manuellt kodande. Exempel: Bygga en URL till nästa sida i sökresultatet skriver man sålunda [Link_NextGroup]Nästa sida[/Link_NextGroup], då blir Nästa sidan en länk som innehåller sökparametrar, svarssida, skip records parameter mm. Fiffigt minst sagt.
När det gäller säkerhet och lösenord så kommer det med Lasso ett mycket avancerat säkerhetsssystem som man administerar i ett webbgränssnitt, i det kan man styra precis vad man vill att olika besökare skall kunna se och göra, ner på fältnivå och postnivå. Avsevärt mer avancerat än vad som finns inbyggt i PHP i alla fall.
Normalt arbetar man med Lasso på det viset att man i varje sida inkluderar en fil som innehåller ett antal "tilldela värden till olika variabler", dessa variabler kan man sedan använda på sidan. Fördelen med det är att man bara behöver definiera sådant i en fil, dvs centralt. Man behöver inte ange användarnamn och lösenord i varje Inline heller, har man ställt in att "Anyuser" får köra denna inline på denna databas och tabell, så behöver man inte ha med det. Men det är en säkerhetsgrej att ha med det förstås.
Sedan är jag lite osäker på att ditt exempel skriver ut alla de ord som fanns med i ursprungliga exemplet, skriver du inte bara ut Namnet och missar adressen mm? Visst kan man banta ner ett exempel, men du verkar ha tagit bort vissa av förutsättningarna i ursprunget?
/Ola