Hej
Vill du köra ren OS X utveckling så är Objective-C med Cocoa ramverket ditt alternativ med Xcode och Interface Builder som utvecklingsverktyg.
Java stödet på OS X har blivit mycket bättre med senare versioner och här finns en rad IDE:er att använda. Gör en sökning här på forumet så hittar du nog tips på något, själv använder jag Eclipse .
Min personliga rekommendation är dock att du ger Objective-C/Cocoa en chans. Jag är själv ganska grön vad gäller Objective-C/Cocoa men tycker ändå det är bättre att bygga GUI:n än med Java Swing t.ex. Har du sedan kunskap om C och Java så ska inte Objective-C inte vara något större problem.
Läs lite artiklar och gör någon tutorial som finns på Apple Developer. Det finns även andra siter med bra artiklar/tutorials. Återigen gör en sökning på det här forumet.
Sen skadar det inte att skaffa en bok i ämnet. Cocoa Programming for Mac OS X av Aaron Hillegas är en av de bästa men den har några år på nacken. Den nya upplagan ska komma nu under våren så det kan vara värt att vänta.
Joakim