Ger man sig tid och sätta sig in i hur Indesign fungerar så har jag inte mött någon som ångrat "flytten".
Vill man dra full nytta av automatiseringar och skräddarsydda lösningar, så vinner Indesign med ljusår. Så vill man bli supereffektiv med olika XML funktioner så kan dessvärre inte Quark hänga med.
Jag är orolig för Quark då man lägger funktioner som inte har med trycklayout att göra (HTML) och sen glömmer funktioner som borde vara självklara. Det känns inte rätt när VDn säger man skall byta till PC för de har inkompetenta utvecklare och en urusel utvecklingsledning som fortfarande bygger programmet så det bryter emot flera grundläggande regler, vilket gör mjukvarna mer buggig än vad den är.
Jag har varit Quark trogen i många år, men jag märker att det har inte skett så mycket matnyttigt sedan version 3.32. Jag märker att det var inte så svårt att köra Indesign och skall jag göra något ifrån grunden så blir det Indesign som jag väljer.
Som betatestare av Quark så kan jag bara förvånas att så lite tas tillvara av våra buggrapporter. Hos Adobe är det nästan tvärtom ibland, det är svårt att bli av med de som gör uppföljning!
Samtidigt behövs konkurans, frågan är väl bara hur det är med finanserna hos Quark i långa loppet. Många väljer ju Indesignspåret allt mer. En gång i tiden fanns det nationell support som var kunnig. Nu finns det ingen fungerande support och tre-fyra månaders leverans tid på licensnycklar på nyinköpta licenser. Licensserver funktionen får mig att känna ännu mindre "bra vibrationer".
Skall jag sia in i framtiden så tror jag på att någon köper upp Quark och det blir lite som med Freehand, den tappar grepp emot grundtanken.