Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark6.1 - långsam?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-30 11:11

Jag tror bestämt att jag sa något om att man kan tjafsa hur länge som helst om vilket program som är bäst. Glömde jag säga att det är en dum idé att faktiskt göra det också?

(Men som en liten parantes kan jag ju nämna att en vid jämförelse av QXP6.1 och ID3 baserat på demonstrationerna vid Driven by Design på Münchenbryggeriet tidigare i år så vinner ID3 på funktion och effektivitet. Men, vid vissa användningsområden så kanske QXP än då är mer lämpat, vad vet jag. Är man i väldigt stort behov av att ha flera dokumentformat i samma dokument så har QXP en klar fördel, eftersom det är det enda programmet som klarar det.)

• Medlem
  • 2004-05-30 12:33

QuarkXpress är ett ganska konstigt program, men när man lärt sig det så kan man jobba i det väldigt effektivt. Det är helt värdelöst i många avseenden och lider av flera tillkortakommanden, men i stora drag så gör det vad jag vill att det ska göra.

Om man skulle välja ett program i dag, så kanske man skulle hoppa på Indesign, men kan man Quark så är det ett mindre attraktivt alternativ. Att rakt av jämföra funktioner eller prestanda är ju omöjligt. Jag känner mig hemma i Quarks märkliga menyer, medan Indesign bara känns jobbigt.

Ger man sig tid och sätta sig in i hur Indesign fungerar så har jag inte mött någon som ångrat "flytten".

Vill man dra full nytta av automatiseringar och skräddarsydda lösningar, så vinner Indesign med ljusår. Så vill man bli supereffektiv med olika XML funktioner så kan dessvärre inte Quark hänga med.

Jag är orolig för Quark då man lägger funktioner som inte har med trycklayout att göra (HTML) och sen glömmer funktioner som borde vara självklara. Det känns inte rätt när VDn säger man skall byta till PC för de har inkompetenta utvecklare och en urusel utvecklingsledning som fortfarande bygger programmet så det bryter emot flera grundläggande regler, vilket gör mjukvarna mer buggig än vad den är.

Jag har varit Quark trogen i många år, men jag märker att det har inte skett så mycket matnyttigt sedan version 3.32. Jag märker att det var inte så svårt att köra Indesign och skall jag göra något ifrån grunden så blir det Indesign som jag väljer.

Som betatestare av Quark så kan jag bara förvånas att så lite tas tillvara av våra buggrapporter. Hos Adobe är det nästan tvärtom ibland, det är svårt att bli av med de som gör uppföljning!

Samtidigt behövs konkurans, frågan är väl bara hur det är med finanserna hos Quark i långa loppet. Många väljer ju Indesignspåret allt mer. En gång i tiden fanns det nationell support som var kunnig. Nu finns det ingen fungerande support och tre-fyra månaders leverans tid på licensnycklar på nyinköpta licenser. Licensserver funktionen får mig att känna ännu mindre "bra vibrationer".

Skall jag sia in i framtiden så tror jag på att någon köper upp Quark och det blir lite som med Freehand, den tappar grepp emot grundtanken.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-05-30 19:03
Ursprungligen av pizzabudet:

Ger man sig tid och sätta sig in i hur Indesign fungerar så har jag inte mött någon som ångrat "flytten".

Vill man dra full nytta av automatiseringar och skräddarsydda lösningar, så vinner Indesign med ljusår. Så vill man bli supereffektiv med olika XML funktioner så kan dessvärre inte Quark hänga med.

Jag är orolig för Quark då man lägger funktioner som inte har med trycklayout att göra (HTML) och sen glömmer funktioner som borde vara självklara. Det känns inte rätt när VDn säger man skall byta till PC för de har inkompetenta utvecklare och en urusel utvecklingsledning som fortfarande bygger programmet så det bryter emot flera grundläggande regler, vilket gör mjukvarna mer buggig än vad den är.

Jag har varit Quark trogen i många år, men jag märker att det har inte skett så mycket matnyttigt sedan version 3.32. Jag märker att det var inte så svårt att köra Indesign och skall jag göra något ifrån grunden så blir det Indesign som jag väljer.

Som betatestare av Quark så kan jag bara förvånas att så lite tas tillvara av våra buggrapporter. Hos Adobe är det nästan tvärtom ibland, det är svårt att bli av med de som gör uppföljning!

Samtidigt behövs konkurans, frågan är väl bara hur det är med finanserna hos Quark i långa loppet. Många väljer ju Indesignspåret allt mer. En gång i tiden fanns det nationell support som var kunnig. Nu finns det ingen fungerande support och tre-fyra månaders leverans tid på licensnycklar på nyinköpta licenser. Licensserver funktionen får mig att känna ännu mindre "bra vibrationer".

Skall jag sia in i framtiden så tror jag på att någon köper upp Quark och det blir lite som med Freehand, den tappar grepp emot grundtanken.

Du gör skäl för din symbol.

Ursprungligen av Quarken:

Du gör skäl för din symbol.

Ja, den passar med Quarks fina kundsupport.

Bevaka tråden