Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemside tillverkning!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Jag är blankpelles fruga.......och jag sitter hemma under dagarna för jag är mammaledig.
Nu undrar jag om det finns ngt bra och relativt lätt program för att göra hemsidor!??

jag har jobbat med frontpage i pc tidigare men nu har vi ju mac och nu undrar jag om ngn kan rekomendrea ett ganska lättlärt program så att jag kan börja knåpa lite på en hemsida!!!

Tack för hjälpen i förhand!

Mvh

Frugan!

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 16:05

Jag kan i princip inget om hur man gör hemsidor..men jag har ändå lyckats med Adobe GoLive...Dreamweaver kändes för avancerat för mig..men du kan ju alltid testa GoLive, det finns på adobes hemsida

Rekommendationen (om man har lite pengar) är att satsa på något av de två dominerande programmen för att skapa webbsidor: Adobe GoLive eller Macromedia Dreamweaver.

Vill man knacka koden lite mera på egen hand och/eller har lite mindre pengar kan man satsa på PageSpinner, BB Edit.

Vi hade en diskussion för ett tag sedan med nästan samma frågeställning:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=36751

Lycka till!

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-15 18:15

Funkar också kanon att göra hemsidor i Nästan enbart Macromedia Flash, lite fin-knackande i texteditor kan behövas emellanåt dock.
Men ack.. smakar det så kostar det.

Jag gör en del sidor i PageSpinner, som jag tycker är helt OK. Både enkelt och halvautomatiserat. Fast jag vet inte om det finns för OS X, men det funkar i Classic.

Finns för OS X.

Tycker man, om man inte är så van, bör göra hemsidorna för hand för att lära sig vad det egentligen är som sker och hur det fungerar "under skalet".

Detta även för att jag inte tycker det är så enkelt att arbeta med css i de stora editorerna, utan att det nästan kräver att man "knackar koden för hand"…

Så mitt tips är att surfa runt på nätet och läsa om CSS och XHTML - börja på w3schools.org eller på idg's webstudio.

Skriv sidorna i texteditorn och provkör i olika browsers. Några veckor och du kommer vara riktigt haj på det hela!

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 19:37
Ursprungligen av scooterbabe:

Tycker man, om man inte är så van, bör göra hemsidorna för hand för att lära sig vad det egentligen är som sker och hur det fungerar "under skalet".

Detta även för att jag inte tycker det är så enkelt att arbeta med css i de stora editorerna, utan att det nästan kräver att man "knackar koden för hand"…

Så mitt tips är att surfa runt på nätet och läsa om CSS och XHTML - börja på w3schools.org eller på idg's webstudio.

Skriv sidorna i texteditorn och provkör i olika browsers. Några veckor och du kommer vara riktigt haj på det hela!

Annars finns den svenska sidan www.webdesignskolan.com (där har man hittat lösningar på många problem och hittat nya lösningar)

1
Bevaka tråden