Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modemet svarar ej / ADSL-inkoppling...!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 17:49

Säkert ett välkänt problem för många här och säkert har det kommit upp för, men följande problem har infunnit sig...

Skall försöka hjälpa min syrra koppla upp ett Telenordia ADSL-abonnemang. De har en stationär PC och en iMac och en laptop/PC. Från telejacket (som är det första på deras linje) är ADSL-modemet kopplat från vilket i sin tur linan går igenom en
D-link 804 router/hub till respektive dator. Jag har installerat Telenordias
startprogram och gjort alla inställningar i TCP/IP med lösenord,användarnamn o.s.v.

Problemet är att jag inte får modemet att ringa upp, det svarar helt enkelt inte... Jag har provat och genom en webbläsare "logga in" på IP 192.168.0.1 (s.a.s. "till sig själv") men det händer inget!

Vad göra?!

Vad är startprogram? (säger en förvirrad Bostream 2.5 mbits för 250kr månaden användare)

När det gäller modemet så ska ju den ringa upp automagiskt och bara fungera. Om ingen annan vet om något mystiskt så tycker jag du ska ringa supporten.. (om modemet som inte ringer upp)

Btw, har du satt in Modemet i det första jacket? Annars fungerar det inte..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 08:48

Jag tror att Telenordia använder sig av PPPoE. Det är (tror jag) PPPoE-stöd som installeras med deras CD. Kolla om du kan konfigurera routern för PPPoE med rätt användarnamn osv. Sannolikt funkar det inte att låta en dator bakom routern "ringa upp".
Leta annars efter andra diskussioner om Telenordia ADSL och routrar!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Problemet är att jag inte får modemet att ringa upp, det svarar helt enkelt inte...

Har du provat att förbindelsen fungerar med enbart Macen. Telenordia har väl dynamisk tilldelning av IP-nummer, då fungerar det inte att pinga deras Gateway.

Om du provar med bara Macen, vilka IP-nummer får du då i TCP/IP? Lyser DSL-lampan på modemet?

Det är nu jag är lycklig med Bostream(som alla tyvärr inte kan få) efter allt snack om PPPoE..

*dagens mest konstruktiva inlägg*

• Oregistrerad
  • 2002-02-07 15:02

Börja med att koppla ur routern och tjoffa in en av datorerna direkt i ADSL-modemet å prova igen. Jag kör Telia ADSL och det är extremt stabilt. Det handlar inte om uppringning, man är online hela tiden, vad man gör är att man legitimerar sig för varje ny session (en session kan ha obegränsad uptime om man så önskar). Kanske är ngn annan metod med Telenordia men det torde vara ganska enkelt att få igång det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 16:46

Tack för alla tips - jag skall prova igen och återkommer
med rapport...

Annars är det bara ringa deras support, inte för någon support någonsin vart bra men endå

De kanske skickar en tekniker eller något i den stilen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 20:19

Jag litar hellre på er här på 99mac (dessutom får man ju svaren
tio gånger så snabbt! )...

Jag är också lycklig Bostream-användare och fasar när jag hör om allt strul som Telias och Telenordias ADSL lider av.

Mitt tips är att kolla om Bostream är tillgängligt FÖRST av allt vid införskaffande av ADSL. Går det att få Bostream är det bara att glömma de andra leverantörerna.

Går det däremot inte att få Bostream är det bara att beställa abb hos de andra (eller vänta tills Bostream blir tillgängligt, om de har sådana planer).

Jo.. Instruktioner för Bostream:

Skriv in ditt IP nummer. DNS. Sätt i modemet. Sätt i nätverkskabeln.

Klart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-08 18:31

Jo, det är synd om syrran - men vad gör man inte för familjen ?!
Själv sitter jag som tur är på en BBB-lina och maken till hastighet och enkelhet får man leta efter!!!

Bostream är helt enkelt underbart att installera (även HSB BoLina i Malmö). Allt är så enkelt: ställ in TCP/IP (efter att ha anslutit alla kablar på rätt ställe) och surfa. Inget PPPoE, inga tvångsinloggningar eller annat hemskt.

Trist att Telia och Telenordia inte erbjuder bättre tjänster (Telenordia kunde ju göra det, de behöver ju inte fungera som en spegel).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-09 13:24

För mig är skillnaden mellan Telias och Telenordias ADSL himmelsvid. Telenordia kräver att man installerar deras PPPoE-program (åtminstone i Classic), medan Telia bara använder vanlig TCP/IP. Det jag vill säga är att Telenordia inte är lika dåliga som Telia, de är sämre!

Tycker inte att Telias tjänst är dålig alls, även om det vore skönt att slippa inloggningen helt och hållet. (Den kan iofs skötas automatiskt med hjälp av programmet MacIC.)

Men självklart verkar ju Bostream både bäst och billigast.

Mac OS X klarar ju PPPoE. Dock bör man undvika Telenordia och Telia om Bostream är tillgängligt.

En nackdel med Bostream är att dom tar 12 spänn i minuten för telefonsupport, medan Telia har gratis support. Jag har haft Teilas adsl hemma i två år, och kört med en dator direktansluten, med IpNetRouter och nu med en D-link 804, utan några problem alls. Och supporten är gratis. I och för sig är det väl inte ofta man ringer support, men ändå.

Vad är det för snack om att Telenordia OCH Telia är kass. Jag har telia och var online efter ett par minuter och har aldrig behövt ändra något sedan dess. Enda nackdelen är att man loggar in för en session varje gång man slår på datorn. Men det löste sig så fort jag fick AirPort. Den släpper aldrig kopplingen så jag startar bara IE och glider iväg....

Telia ADSL rules om man inte har tillgång till fiber.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-22 16:36

...nu har det grejat sig tillslut med syrrans uppkoppling (utan att någon egentligen vet var problemet ligger). Jag laddade om den medföljande programvaran samt gjorde en del "inloggningsförsök"...och tillslut reagerade modemet med en suck! Nu går det att surfa hyfsat bra (dock utan brandvägg - maskinen avstängd) med EN maskin, men att få D-linken att snacka med modemet och på så sätt få både brandvägg och switch blir nästa veckas uppgift. De medföljande instruktionshandlingarna är under all kritik och supporten är obefintlig. Det är ingen risk att jag kommer att rekommendera Telenordia till någon.

Som kontrast kan jag ju nämna att jag idag fick mitt eget bredband hemma; BBB med 10 MBit/s !!! Öppnade kartongen med Netgearrotern, jackade in i väggen resp. dator och BBB´s utag. Loggade in på BBB´s portal och gjorde en abonnemangsanmälan online. Fick via telefonsupport tillfällig access till nätet tills det riktiga abonnemanget börjar gälla. Alltsomallt tog det 18 minuter! Och det är SNABBT i kabeln nu , vill jag lova!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Btw, har du satt in Modemet i det första jacket? Annars fungerar det inte..

Hmmm efter samtal med Bostream så är detta endast en rekomendation för uppnåelse av högsta möjliga bandbredd.

Förstajacket hemma är det jack dit Telias ledningar går först. Det går utmärkt att helt nonchalera det omtalade kravet på att använda förstajacket.

Du gör helt enkelt så här; bryt av alla telefonjacks plastpinnar. Det låter brutalt, men det fungerar. Då blir dina telefoner parallellkopplade istället för seriekopplade. Ingen telefon bryter någon annan. Tänk att det kan vara så enkelt!

Vinsten är att du fullständigt kan strunta i vilket jack som är det första, då du vill koppla in ditt ADSL-modem. Du väljer helt enkelt det som passar dig bäst.
Nackdelen är att då du talar i telefon så kan din dotter tjuvlyssna, men det kan du väl bjuda på.

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Nackdelen är att då du talar i telefon så kan din dotter tjuvlyssna, men det kan du väl bjuda på.

Fast du kan ju göra precis tvärt om...

1
Bevaka tråden