Hejsan!

Har en kund som vill lära sig Lasso, och det är dessutom lite brådis med det. Vi talar om början av april. Kunden är också mest intresserad av att bygga en specifik lösning (en webbshop) och behöver därför inte hela kursen som jag brukar hålla i samarbete med Studentlitteratur.

http://www.studentlitteratursoftware.se/utbildning/

Så därför tänkte jag skicka ut en trevare och fråga om någon mera på 99Mac har samma behov: en praktiskt inriktad workshop i Lasso, där man dels bygger på den egna lösningen och dels får tips, råd och ibland färdig kod av mig som hållit på med Lasso ett tag.

Så här har jag tänkt:
Workshopen är uppdelad i en heldag fölt av två heldagar med några dagar emellan under april månad. (Möjlighet till förlängning finns).

Under den första dagen så får varje deltagare presentera "sitt problem" och sedan delar vi upp detta i delproblem tillsammans.

Efter det pratar vi lite Lasso-teori, de bitar som behövs för att lösa de olika problemen, det är om Lasso-syntax och hur Lasso är uppbyggt och fungerar och vad Lasso kan göra. Detta parar vi med några praktiska övningar av hur man bygger upp en bra Lasso-baserad webbplats.

Sedan börjar ni bygga på era projekt under de kommande två gångerna. Där bidrar jag med förslag och verkliga lösningar och hur man gör i praktiken.

Tiden emellan utnyttjar ni för egna studier av Lasso och eget arbete på det projekt ni vill arbeta med.

Förkunskapskrav:
Den webbeditor man jobbar med skall man kunna utan och innan förstås även hur man gör webbsidor. Man måste också kunna läsa och ändra i HTML-kod eftersom när man skapar Lasso-lösningar så gör man det genom att ändra i HTML-koden direkt. Man måste också kunna FileMaker om det är databasen man vill jobba mot. Att jobba mot MySQL går också bra.

Om du vill delta men inte har förkunskapskraven så kan vi lösa det genom en speciell utbildning före workshopen.

Att ha jobbat med CDML och programmering i något språk är ett plus men inget förkunskapskrav, det gör det lättare att komma igång med Lasso.

En god insikt i vad man vill bygga och hur det skall fungera är också nödvändig.

Uppläggning:
En heldag + två halvdagar med lite tid emellan under april månad, i Stockholm.

Egen dator medtages till workshopen (vi har tre datorer i reserv, en mac och två PC).

Ett provabbonemang på Lasso i tre månader ingår i workshopen och det är det abbonemanget vi jobbar med under denna workshop.

Förutom detta får man en hel del kodsnuttar och lösningar av mig under workshopens gång så att man snabbt kan lösa problemet man vill lösa.

Kursplats: Sickla industriområde (5-7 minuter från Slussen åt Nacka-hållet).

Intresserad?
Om intresse finns så kan ni antingen skriva en rad i tråden, eller höra av er till mig direkt:

Ola@intelligentmammals.com

/Ola